Rok 2009 kritickým pro leteckou dopravu, letos má přijít velmi mírné oživení

Praha - Rok 2009 se zapsal černým písmem i v letecké dopravě, která zažila nejhorší období od druhé světové války. Na aerolinky dopadl naplno celosvětový útlum ekonomiky a prodělaly 11 miliard dolarů. Krize nejvíce zasáhla nákladní přepravu a výrazně ubylo i charterových letů, kterých odbavilo jen pražské letiště o pětinu míň než před rokem. Podle mnohých odborníků by ale mohlo dojít k mírnému oživení v druhé polovině roku.

Pokud lidé cestovali, volili levnější dopravu. Firmy omezily vývoz zboží i služební cesty. Aerolinkám navíc nešly na ruku ani silné odbory a koncem roku i zdražující ropa.

„Letecké společnosti jsou hrozně rigidní. Propuštět se nedaří vůbec, prodávat letadla téměř nejde, navíc prodávat by chtěly asi všichni a potom výnosová stránka je to jediné, co asi můžete dělat. Sice aerolinky lidi postupně do letadel dostávaly, ale cena letenek výrazně klesala a nedostaly se k výnosům,“ vysvětlil hlavní ekonom společnosti Cyrrus Jan Procházka.

František Šilink, ředitel Air France-KLM pro ČR a SR:

„Co se týká České republiky, dá se říct, že propady byly dvojciferné, více méně kopírovaly i vývoj leteckého trhu všech leteckých společností.“

Čísla z konce loňského roku a začátku letošního jsou už ale příznivější, jak dokládá viceprezident Letiště Praha Jiří Pos: „Zase jsme na šesti až sedmi procentech meziročního růstu. Plánujeme zhruba 11,8 milionu cestujících, což by znamenalo něco přes jedno procento růstu cestujících.“

Růst má nastoupit po letních prázdninách

Podle Pavla Němce, ředitele cestovní agetury HRG, by měl přijít růst až po prázdninách, tedy v období mezi zářím až říjnem tohoto roku: „Každopádně předpoklad je skončit někde na úrovni sta procent loňského roku a začít postupně růst.“

Podle odborníků má letecká doprava to nejhorší za sebou. Nijak výrazné oživení ji ale letos nečeká, ztrátě kolem 5,5 miliard dolarů se zřejmě nevyhne.