Zastaví se zítra hromadná doprava? Rozhodnutí padne dnes

Praha – Stávkovat, či nestávkovat? Tuto otázku mají odbory definitivně zodpovědět na dnešním jednání. Sněmovna jim sice vyšla vstříc a hlasy levice schválila opětovné nižší zdanění výhod, to ale zatím protest neodvrátilo. Zrušení vyššího zdanění benefitů jde do Senátu, který o něm bude pravděpodobně jednat v pátek a podle všeho ho zamítne. V horní komoře má totiž ODS společně s TOP 09 většinu. A obě strany s nároky odborářů nesouhlasí. A i kdyby návrh horní komorou prošel, hrozí, že ho vrátí prezident Klaus.

Konečné rozhodnutí o stávce by mělo padnout dnes odpoledne. Již nyní je ale jasné, že řada odborářů i přes schválení snížení daní z benefitů myšlenku stávky prosazuje.

„Já bych byl pro, abychom mohli ukázat, že skutečně myslíme vážně naše pohrůžky,“ prohlásil prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. „Zatím se dá říct, že nedošlo k výraznému posunu. Osobně si myslím, že ty důvody, které vedly k vyhlášení stávky, trvají,“ podtrhl v rozhovoru pro ČT24 předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Ani odboráři ovšem nejsou ve svém postoji jednotní. Předseda Asociace samostatných odborů v Libereckém kraji Milan Šubrt by stávku nejraději zrušil. Poslanci podle něj udělali v úterý vstřícné gesto, když rozhodli o snížení daní ze zaměstnaneckých výhod.

Stávkovat, nebo nestávkovat? Co vyhraje se neví

„Naše názory stále konzultujeme s koalicí dopravních odborů a není zatím jasné, jestli tam převáží hlasy pro stávku, nebo proti ní,“ podotkl Šubrt.

Pokud se odbory rozhodnou stávkovat, nerozjede se zítra mezi čtvrtou a devátou ráno žádný vlak, otazníky se stále vznáší i nad autobusy, tramvajemi a metrem v Praze. Městská hromadná doprava by se měla zastavit také v Ostravě, Brně, Ústí nad Labem a Opavě. Naopak bez ohledu na výsledek dnešního jednání se stávky nemusí bát například Plzeň, Pardubice, Děčín nebo Olomouc.

Klaus: Politici uvnitř odborů bojují proti státu

Vyhrožování odborů stávkou kritizuje i prezident Václav Klaus. „Odbory v principu by měly být proto, aby bojovaly za zaměstnance proti zaměstnavateli. Tady politici uvnitř odborů, ne faktičtí odboráři, bojují proti státu,“ zdůraznil v rozhovoru pro televizi Nova. Zdanění benefitů se tak s největší pravděpodobností vrátí do Poslanecké sněmovny. To už ale hlasy levice nebudou stačit. K prolomení veta musí zvednout ruku alespoň 101 poslanců. Pomoci by mohli lidovci. Mají ale nemalou podmínku – zrušení zítřejší stávky.

„Krizí trpí všichni - i ti, kteří žádné benefity nemají. Tak proč oni by na to měli připlácet ve vztahu zaměstnanec - zaměstnavatel?“ uvažoval Miroslav Kalousek (TOP 09) ve včerejších Událostech, komentářích.

Někteří odborníci se však odborářů zastávají a zdůrazňují, že stávka je legitimní. „Ukazuje se, že sněmovna je paralyzována nejen obstrukcemi, ale i neochotou poslanců zabývat se čímkoliv jiným než tím, co může být předmětem zásadního politického boje. A umím si představit, že obzvlášť to dokáže odboráře namíchnout, když vidí neochotu poslanců zdanit své vlastní benefity a další příjmy,“ podtrhl v rozhovoru pro ČT24 politolog Masarykovy demokratické akademie Lukáš Jelínek.

Odboráři poukazují na to, že vyšší zdanění benefitů zhorší jejich životní úroveň. Třeba roční režijní jízdenky Českých drah, které až do loňska kupovali za 250 korun, by vyšší daň mohla podle některých výkladů zákona prodražit až na 1500 korun. Nutno ovšem podotknou, že pokud si podobnou roční jízdenku na vlaky 1. třídy koupí běžný občan, který není zaměstnancem drah, zaplatí za ni přes 20 tisíc korun.