Pivo se v době krize prodává méně

Praha - Pivovary skupiny Heineken Česká republika uvařily loni 2,62 milionu hektolitrů piva, meziročně o 5,2 procenta méně. Prodej piva na domácím trhu včetně dovážených značek poklesl o procento, export se snížil o 4,9 procenta. Heineken předpokládá, že se jeho tržní podíl v uplynulém roce zvýšil na 12,4 procenta. V současné době je Heineken Česká republika třetím nejsilnějším hráčem na domácím trhu s pivem, v exportu se řadí mezi nejdůležitější vývozce piva. Podle generálního ředitele Heinekenu v České republice Lievena van der Borghta byl loňský rok v důsledku ekonomické krize složitý pro pivní trhy celého světa.

„Potýkali jsme se s ní i my na domácím i exportních odbytištích. Přes poklesy prodejů na domácím i exportních trzích jsme však zaznamenali i řadu pozitivních trendů a úspěchů,“ uvedl. Poklesy Heinekenu jsou podle něj nižší, než je odhad poklesu českého pivního trhu jako celku. Loňská výroba všech českých pivovarů podle velmi hrubých únorových odhadů pivovarníků meziročně klesla minimálně o pět procent, tedy zhruba o jeden milion hektolitrů na 18,8 milionu hl. „Rok skončil za naším očekáváním,“ uvedl dnes v Hospodářských novinách obchodní šéf firmy Jiří Daněk.

Heineken za největší úspěch označuje prolomení předsudků k prodeji piva značek Zlatopramen, Starobrno a Březňák ve speciálních plastových lahvích. „V roce 2009 se objem prodaných hektolitrů piva v tomto typu balení vyšplhal až na 215 000 hektolitrů, což je více než 14 milionů prodaných plastových pivních lahví,“ uvedl ředitel. Pivo v plastových lahvích mělo ohlas i v Německu, Heineken tam prodal půl milionu lahví.

Hospodářskou krizí byl ovlivněn export, ale například piva Březňák se v Německu meziročně prodalo o devět procent více. Piva Starobrno a Krušovice si loni v porovnání s předcházejícím rokem polepšila například ve Švédsku, Starobrno o 11 procent a Krušovice o 23 procent. „Posledně jmenovaná značka, která se dlouhodobě těší oblibě v Rusku a na Ukrajině, bohužel vzhledem ke krizi právě v těchto zemích, kde má superprémiovou pozici, utrpěla největší propad,“ dodal ředitel.

Heineken je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě a evropskou jedničkou mezi výrobci piva. V roce 2003 se součástí skupiny Heineken Česká republika stal pivovar Starobrno a v roce 2007 Královský pivovar Krušovice. V polovině roku 2008 firma dokončila akvizici ústecké společnosti Drinks Union, pod kterou patřily pivovary v Krásném a Velkém Březně na Ústecku, v Lounech a v Kutné Hoře. Na počátku letošního roku byla společnost Královský pivovar Krušovice přejmenována na Heineken Česká republika.