Mýtné na Liberecku vede auta do měst

Liberecko/Karlovarsko – V okolí Liberce platí auta nad 3,5 tuny mýtné už dva měsíce. Tamní úřady ale se systémem spokojené nejsou. Nově zpoplatněnému průtahu Libercem se totiž někteří dopravci začali vyhýbat, a tím narostla doprava v centru. Průtah městem tak ztrácí svůj hlavní smysl. Na to upozorňovali dopravní experti města i kraje již na konci roku. Ministerstvo dopravy kritiku odmítá. Nejde prý o masový jev.

„Co se týče Liberce, tak ten má problém, že přímo v souběhu se silnicí první třídy, která je zpoplatněná, vedou místní komunikace, které jsou kapacitně překročeny,“ komentuje situaci Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy městského úřadu Liberce. Ministerstvo ale nesouhlasí a na mýtném systému v okolí Liberce nechce nic měnit. „Nedomnívám se v současné chvíli, že by v Liberci mělo jít o nějaký příliš zásadní problém,“ uvádí Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.

Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy městského úřadu Liberce

„Je mi líto, že pracovníci ministerstva dopravy něco říkají, aniž by se byli podívat na situaci, která v Liberci je, kdy ta zpoplatněná silnice vede v podstatě středem města.“

I liberecký dopravní podnik kvůli mýtnému změnil na začátku roku trasu linek. Městské autobusy z průtahu úplně stáhl a žádal ministerstvo o výjimku. Tu nedostal. Kvůli přecpaným silnicím se ale dopravce rozhodl vrátit k původním trasám. Dopravní podnik musel nakoupit do autobusů přijímače pro mýtný systém za skoro 200 tisíc korun. Na další desítky tisíc přijde měsíčně samotné mýtné.

Na karlovarské R6 se mýtné ještě neplatí

Naopak po rychlostní silnici R6, která protíná Karlovarsko, zatím můžou řidiči jezdit bez poplatků. Pokud by však ministerstvo průtah plánovalo zpoplatnit, město si to prý nenechá líbit. Tlaky na zpoplatnění dílčích úseků rychlostní silnice v kraji byly podle bývalého hejtmana už po dokončení Chebského obchvatu. Politici ale prosadili výjimku.

„Museli bychom označit navazující komunikace zákazem vjezdu nákladních automobilů, které by využívaly tranzitní dopravu,“ řekl Petr Keřka, náměstek primátora Karlových Varů. V současnosti jsou zpoplatněny jen dílčí úseky. Řidiči kamionů tak zaplatí mýtné jen na krátkém úseku u Chebu. Řidiči osobních aut zatím nikde v Karlovarském kraji dálniční známku nepotřebují.

„Náš současný záměr je do budoucna, dokud nebude napojeno na plnohodnotnou dálniční síť, nezpoplatňovat,“ uvádí Hanzelka. Podle odhadů by mohla být rychlostní silnice mezi Chebem a Prahou dokončena nejdříve v roce 2016.