Česku vyschnou evropské miliardy na dopravní stavby

Praha - Česku brzy vyschnou miliardové evropské zdroje na dopravní infrastrukturu. Hlavní operační program dobíhá a není jasné, za co se později bude stavět. Už nyní stát zastavil plánované projekty a pouze dokončuje to, co bylo rozestavěno. Silničáři by měli dostavět spojení dálnic D1 a D5 Pražským okruhem, křižovatku Moravská brána nebo dálnici na Ostravu v obou směrech. Poté přijde stop. „Pokud se nezmění financování, tak do dvou let by to mělo být jednoznačně poznat, protože už od podzimu loňského roku žádné významné stavby netendrujeme a nezahajujeme,“ říká Alfred Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Letošní rozpočet a plány Státního fondu dopravní infrastruktury byly rekordní. „Celkový výdajový rámec 96 miliard korun, z toho přibližně 62 miliard na silniční a dálniční stavby, včetně oprav a údržby,“ informuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Česko má pouze poslední tři roky na to, aby ke spolufinancování staveb využilo peníze z evropského Operačního programu Doprava, který je určen pro roky 2007 až 2013. Pro tuzemské železniční a silniční stavby nabízí přes 150 miliard korun.

Fond dopravy uvažuje o vydávání vlastních dluhopisů

„Musíme hledat cestu, jak pokračovat ve financování výstavby po roce 2013. Uvažujeme o tom, že by i fond dopravy mohl vydávat vlastní dluhopisy,“ uvedl mluvčí ministerstva Hanzelka.

Pravděpodobnější je v Česku zatím nevyzkoušené financování staveb tzv. principem PPP, kdy soukromá firma za své peníze postaví a minimálně 30 let udržuje dálnici, přičemž stát za dílo platí postupně.

„Měli bychom to mít vyzkoušené už do roku 2013 alespoň na menším vzorku. V současné době se hlavně mluví o dálnici D3 nebo rekonstrukci dálnice D1,“ říká k tomu Tomáš Čoček, náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury.