Spolupráce mezi ČSA a Travel Servisem zkrachovala

Praha - České aerolinie odmítly spolupráci s konkurenční společností Travel Service v oblasti nepravidelných letů pro cestovní kanceláře, takzvaných charterů. ČSA místo toho vyčlení chartery do dceřiné firmy, která bude na trhu dovolenkových letů podnikat samostatně. Ztroskotání spolupráce uvítaly cestovní kanceláře, které se obávaly zdražení letenek.

„Výsledky jednání nenaplnily naše očekávání, proto jsme se rozhodli nabídku neakceptovat. Budeme se nyní držet filosofie holdingového uspořádání společnosti,“ vysvětlil rozhodnutí prezident ČSA Miroslav Dvořák. Dodal, že náklady dceřiné firmy budou „velice nízké“, což posílí její konkurenceschopnost na trhu. Pět letadel včetně personálu tak bude i nadále létat pod vlajkou ČSA.

Vedení Travel Servisu nad výsledkem jednání vyjádřilo lítost, netají se rovněž obavou z možného výrazného snížení cen charterů ČSA. „Takový vývoj by vedl kromě jiného k deformaci tržního prostředí s přímým negativním dopadem do hospodaření státem ovládané společnosti,“ uvedla mluvčí Travel Servisu Vladimíra Dufková.

Cestovkám z možné spolupráce vstávaly vlasy hrůzou

Naopak cestovní kanceláře krach plánované spolupráce vítají. Travel Service i bez spojení s ČSA ovládá zhruba 70 procent českého charterové trhu, kdyby dostal pod kontrolu i zbytek doposud kontrolovaný ČSA, mohlo by to vést ke zdražení letenek. „Cestovní kanceláře sledovaly jednání ČSA a Travel Servisu s napětím a některé z nich již hledaly 'zadní vrátka' u zahraničních leteckých společností pro případ, že by k transakci došlo a monopolní postavení Travel Service by způsobilo nárůst ceny letenek charterové letecké přepravy,“ podotkl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Obavy cestovek potvrdil také analytik Jan Procházka. „Pokud by byly ve společném podniku ČSA a Travel Service, tak by pochopitelně tvořily velkou, téměř monopolní pozici na trhu a cenu by si mohly diktovat,“ řekl v rozhovoru pro ČT24.

České aerolinie se potýkají s nedostatkem financí. Peníze jim chybí zejména kvůli poklesu zájmu cestujících. S tím se ČSA potýkají delší dobu, v loňském roce ho však umocnila hospodářská krize. ČSA se snaží sehnat peníze na snížení narůstající ztráty prodejem majetku, pomoci má také restrukturalizace spojená s propouštěním.