Dopravci: Český mýtný systém nutí dodávky objíždět dálnice

Praha - Už měsíc platí za jízdu po dálnici mýto všechna auta nad 3,5 tuny. Podle původního odhadu ministerstva dopravy se mělo do systému přihlásit 70 tisíc dodávek, zatím se jich ale zaregistrovalo jen kolem 38 tisíc. Podle dopravců je důvod jasný. Mýto se v Česku platí podle počtu náprav, a tak když si dodávka připojí za sebe ještě přívěs, platí stejně jako kamion. Zákazníkům ale nemůže její provozovatel stejnou cenu naúčtovat, byl by nekonkurenceschopný. A tak dodávky zpoplatněné úseky raději objíždějí.

„Máme signály, že to opravdu malým vozidlům dělá obrovské problémy, protože když si připojí přívěs za dodávku, tak jsou ve stejné kategorii jako kamion a nejsou schopné ty ceny promítnout do výsledné ceny,“ podotkl v rozhovoru pro ČT24 mluvčí sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Felix.

Majitelé malých dodávek mají na trhu mnohem slabší pozici a nemohou si dovolit zdražit svoje služby, tak jako to udělali velcí dopravci, když začaly platit mýto kamiony nad dvanáct tun. „On tam naloží daleko méně nákladu, jedná se většinou o regionální zásobování. A promítnout do cen několikanásobné zvýšení je v dnešní době takřka nemožné,“ dodal Felix.

Ministerstvo dopravy problém nevidí

Podle ministerstva dopravy má ale současný systém svou logiku a není důvod ho měnit. „Vychází to naprosto z evropských předpisů. Logicky, pokud připojíte přívěs, tak můžete vézt větší množství zboží. Logicky máte větší hmotnost vozidla a logicky musíte zaplatit víc,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Těžkou hlavu si ministerstvo nedělá ani z objíždění dálnic. „K tomu objíždění, my na jednu stranu netvrdíme, že se neděje, ale nedomníváme se, že by to byl nějaký rozšířený masový jev,“ dodal Hanzelka.

Ministerstvo dopravy loni vydělalo na dálničních známkách pro auta nad 3,5 tuny 300 milionů korun. Letos by řidiči dodávek mohli na mýtném podle prvních odhadů zaplatit navíc dalších 250 milionů.

Sazby mýtného
Sazby mýtného