Ombudsmani v Česku rostou jako houby po dešti

Praha – Ombudsmanů v Česku přibývá. Jde o strážce veřejných práv, kteří chrání osoby před jednáním úřadů a dalších institucí, pokud je toto jednání v rozporu s právem, nebo jsou úřady nečinné. Nezřizuje je přitom pouze stát, spíše naopak. Arbitrů, kteří fungují jako součást firem, je mnohem více. Nejčastěji tuto funkci zřizují bankovní domy. Oblibě se ale začínají těšit i u nemocnic, měst nebo třeba u České pošty.

Nejdelší tradici mají firemní ombudsmani v bankovním odvětví. Jako první tento post obsadila Česká spořitelna před 10 lety a brzy ji následovala většina velkých bank. „My jsme se tenkrát nechali inspirovat mateřskou Erste Bank,“ uvádí mluvčí České spořitelny Pavla Langová.

Nad nestranností arbitrů ale visí otazník

O nestrannosti arbitrů, které platí samotná firma, však mají někteří odborníci pochybnosti. Pokud má tedy tento úřad skutečně klientům pomáhat, musí být splněno základní pravidlo. „Pokud možno, aby to byl člověk, který by nebyl ve standardní struktuře té společnosti, tak aby skutečně mohl svobodně nabídnout to zrcadlo toho klienta,“ uvádí Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com.

Ombudsmanům se v Česku daří. Po bankách s tímto konceptem přichází i další velké společnosti, například ČEZ nebo Česká pošta. Pokud je tedy klient nespokojený s řízením jeho případné reklamace, může se ještě obrátit na ombudsmana, který vše za klienta ještě přehodnotí.