Němci „ujíždí“ na biopotravinách, vznikají specializované biosupermarkety

Berlín - Stále více Němců nedá navzdory hospodářské krizi a vyšší ceně dopustit na biopotraviny a bionápoje. V zemi se prodává každý rok více produktů s tímto označením a zcela běžně jsou v nabídce každého většího obchodu. Berlínští nadšenci do zdravé stravy mohou své nároky uspokojit i v údajně největším biosupermarketu v Evropě s názvem LPG BioMarkt.

Na dvou podlažích nabízí LPG BioMarkt ve čtvrti Prenzlauer Berg ve východní části města přes 18 000 výrobků ekologického zemědělství. V biokvalitě je zde k dostání prakticky všechno, na co si člověk vzpomene - od biopiva přes biochleba až po biotlačenku.

Zákazníci mají podle výkonného ředitele společnosti LPG BioMarkt Ludwiga Rieswicka největší zájem o čerstvé zboží, jako je maso, pečivo, ovoce a zelenina. Dopady finanční krize prý nijak nepociťuje: „Spíše naopak, v roce 2009 jsme zaznamenali růst 16,8 procenta.“

Němečtí spotřebitelé si za kvalitu rádi připlatí

Jeho firma už v Berlíně otevřela pět prodejen a na nedostatek zákazníků si podle Rieswicka žádná stěžovat nemůže. „S jejich vyšší cenou ale nemám žádný problém,“ uvedl jeden ze zákazníků biosupermarketu.

V loňském roce kupovalo podle nedávno zveřejněné studie výzkumného institutu GfK bioprodukty 94 procent německých domácností. V průměru za ně každá utratila 84 eur (přes 2 000 korun) za rok, což celkově činí 5,85 miliardy eur (asi 150 miliard korun).

I když v Česku podle různých průzkumů kupovala biozboží asi třetina obyvatel, v posledním období kvůli krizi jeho prodejnost poklesla. Zatím nejvíce za biopotraviny Češi utratili před dvěma lety, celkově 1,8 miliardy korun.

Němce neodradí ani vyšší cena

Ovšem Němce, na rozdíl od Čechů, vyšší pořizovací náklady biopotravin tolik neodrazují. Průzkum berlínské agentury Different dokonce ukázal, že 81 procent obyvatel spolkové republiky je ochotno si za potraviny splňující kritéria ekologického zemědělství připlatit, a to až o pětinu vyšší cenu. Se značkou bio totiž spojují jistotu, že kupují kvalitu.

Ukazuje se zde ale jiný trend - většina z nich nechodí do specializovaných prodejen, kde cenové rozdíly proti normálním produktům dosahují až desítek procent, nýbrž do velkých supermarketů nebo diskontních obchodů. Konkurenční boj je totiž nutí držet ceny těchto výrobků co nejníže.

Přesto se podle Simona Berklera z agentury Different „bioofenziva“ obchodním řetězcům vyplácí. „Mnoho zákazníků rádo sáhne do regálů s biopotravinami ve svém supermarketu, když si tím může ušetřit cestu do specializovaného obchodu,“ vidí Berkler jednu z příčin stále rostoucího prodeje biovýrobků, které podle něj už nejsou v Německu výsadou jen horních příjmových skupin.

Nedávno zaregistrovaly tento trend i obchody s nepotravinářským sortimentem, a tak oddělení s biopochutinami a nápoji nejsou v Německu výjimkou ani v drogeriích.