Přímý prodej v krizi obstál, Češi si na něj začínají zvykat

Praha – Na nákupy už nemusejí zákazníci chodit pouze do obchodů. Zboží a služby se k nim mohou dostat i formou takzvaného přímého nebo osobního prodeje. Jde o prodej, který probíhá mimo stálé maloobchodní jednotky. Místo může být různé, dá se na něm totiž domluvit s prodávajícím. I když v Česku panují vůči této formě prodeje předsudky, sektor příliš neutrpěl ani v období krize - na rozdíl od klasické formy prodeje. Jde navíc o velmi pohodlný nákup.

Osobní prodej je spíše pro obchodnice než pro obchodníky

Prodává se tak kosmetika, drobná elektronika, domácí potřeby, nosiče nebo knihy. Velmi běžně se tímto způsobem sjednává stavební spoření, pojištění nebo důchodové připojištění. Mezi obchodníky většinou dominují ženy. Podle člena představenstva Asociace osobního prodeje Jana Stránského se v této formě prodeje dokonce vyskytuje 95 procent žen. Zboží, které se touto formou prodává, je totiž většinou bližší právě ženám.

Zaměstnání v přímém prodeji je velmi výhodné. Tímto způsobem si totiž obchodník může pouze přivydělávat, lze tak ale pracovat i na plný úvazek. Výhoda tkví i v tom, že obchodník nemusí mít žádné specifické vzdělání a není důležité, zda má rodinu nebo děti. Proto je osobní prodej v době zvýšené nezaměstnanosti dobrou příležitostí pracovního uplatnění. Podle školitele přímého prodeje Jiřího Švestky se navíc dá touto formou prodeje vydělat od několika tisíc až po statisíce korun měsíčně. Na tyto výhody se podle Švestky nechá nalákat mnoho lidí a obchodníci tak přibývají po stotisících.

Přímý prodej z krize vyvázl dobře

Rozšiřování řad obchodníků v přímém prodeji se pak odráží i ve zvýšených tržbách a ty nezastavila ani krize. Podle Stránského loni členům Asociace přímého prodeje tržby klesly pouze mírně, a to o tři procenta. To je v porovnání s poklesem tržeb v celém sektoru maloobchodu směšné. Loni tak jenom tržby asociace přesáhly čtyři miliardy korun. Švestka odhaduje, že by tržby celého odvětví přímého prodeje mohly činit čtyřnásobek. Letošní vyhlídky jsou podle Stránského velice slušné a budou se blížit trendu, který po šest let před krizí platil každoročně. Obchodníci by tak mohli utržit o šest procent více než loni.

Obchodníci se však snaží udělat této formě distribuce v České republice dobré jméno. I proto vznikla Asociace přímého prodeje. Do svých řad přijímá pouze členy, kteří mají svoje zaměstnance řádně vyškolené a nedělají oboru ostudu. Nežádoucí a dobře známé je především vnucování produktů, předváděcí akce, na které jsou zákazníci nalákáni pod záminkou například výhry, anebo nátlak. Od osvěty, kterou asociace provádí, si obchodníci slibují, že tržby do budoucna porostou ještě rychleji.

Prodej kosmetiky
Prodej kosmetiky