Na konec sezony muzea v Lužné pojedou dva parní vlaky

Lužná (Rakovnicko) – Vlaky vedené parními lokomotivami nebo historickými motoráky o víkendu vyrazí na několik tratí. Na poslední parní víkend v železničním muzeu v Lužné pojedou historické vlaky z Prahy hned po dvou trasách. Historickým motorovým vozem se budou moci lidé svézt z Brna do Bořetic na burčák nebo z Kojetína do Tovačova na akci Výlov Hradeckého rybníka.

Do Lužné pojedou Albatros a Papoušek

V čele Křivoklátského expresu, který pojede z Prahy přes Beroun do Křivoklátu a dále přes Rakovník do Lužné se objeví parní lokomotiva 498.022. Vyrobila ji plzeňská Škoda v roce 1947 v rámci první poválečné série rychlíkových lokomotiv. Stroje byly vesměs vyvedeny ve třech národních barvách a získaly přezdívku Albatros. Jezdily v čele rychlíků z Prahy do Brna, Českých Budějovic, později i z Prahy do Plzně a na Slovensku. Poslední Albatros byl vyřazen v roce 1976. Za Albatrosem pojede souprava patrových zelených vozů, které vznikly ve Východním Německu a ČSD je koupily na počátku 60. let. Objevovaly se především na regionálních spojích, jejich pravidelný provoz skončil na počátku 21. století na tratích v okolí Ostravy. Spolu s nimi budou soupravu tvořit tzv. Rybáky druhé série – dvouosé vozy, které vznikaly ve 30. a 40. letech a objevovaly se jak na vnitrostátních rychlících, tak i na regionálních spojích.

Vlak, který vyrazí z Prahy do Lužné přes Kladno, povede parní lokomotiva 477.043. Jde o součást druhé série příměstských lokomotiv, které jezdily v okolí velkých československých měst v čele osobních a spěšných vlaků. Druhá série lokomotiv, kterým se přezdívá Papoušek, vznikla v roce 1955. Za ním budou řazeny vagony typu Bai, které jsou zhruba stejně staré jako lokomotiva a podobně jako starší Rybáky se objevovaly na vnitrostátních rychlících, později i na regionálních spojích.

V okolí Lužné bude k vidění také lokomotiva 434.1100. Jde o první lokomotivu, kterou vyrobila plzeňská Škoda, šlo však o licenční provedení původně rakouských lokomotiv, které se vyráběly již před válkou. Lokomotiva přezdívaná Čtyřkolák pojede do Kolešovic se soupravou vozů Rybáků.

Parní motorový vůz M124.001 označovaný také podle svého výrobce Komarek je jediným dochovaným vozidlem svého typu v Česku. Proto byl již od konce 40. let vystaven v Národním technickém muzeu, po jeho uzavření v roce 2006 byl ale zrekonstruován a nyní se jím mohou cestující opět svézt.

Parním vlakem z Prahy do Lužné bude možné jet buď z branického nádraží přes Křivoklát, nebo z Masarykova nádraží přes Kladno. Ten vyrazí v 8:10 a do Lužné přijede o necelé dvě hodiny později. Vlak se bude vracet do Prahy v 16:40 a v jeho čele se objeví parní lokomotiva 477.043 Papoušek. Z Lužné do nedalekých Kolešovic bude jezdit další historický souprava v čele s parní lokomotivou 434.1100 Čtyřkolák a z Lužné do Krupé sveze cestující parní motorový vůz M124.001 Komarek.

V 9:15 vyrazí z Prahy-Braníku Křivoklátský expres vedený rychlíkovou lokomotivou 498.022 Albatros. Jeho hlavní cílovou stanicí bude Křivoklát, kam dorazí po dvou hodinách cesty a kde se budou moci návštěvníci vydat na podzimní slavnost Křivoklání. Dále ale pojede Albatros i na ukončení sezony do Lužné, kam se dostane krátce před jednou odpoledne. Na zpáteční cestu vyrazí Křivoklátský expres ve 14:38.

Křivoklátský expres i vlak z Masarykova nádraží do Lužné pojedou v sobotu i v neděli. Na Křivoklát bude možné dojet za 200 korun, dalších 60 korun stojí jízdenka pro úsek Křivoklát–Lužná, jízdenku je možné zakoupit buď v předprodeji na nádraží v Praze-Braníku, nebo přímo ve vlaku. Z Masarykova nádraží do Lužné bude jízdenka stát 120 korun, v tomto případě se budou prodávat jízdenky výhradně ve vlaku.

Motorový vůz M286.1032 vyrazí z Brna na akci Za burčákem s Krokodýlem v sobotu v půl desáté dopoledne. Pojede přes Zaječí do Bořetic a zpět. S motorovým vozem ze 60. let známým pod přezdívkou Krokodýl se ovšem mohou setkat cestující stále i v běžném provozu v okolí Olomouce. Svézt se za burčákem do Bořetic bude možné za 200 korun.

Na akci Výlov Hradeckého rybníka bude v sobotu i neděli cestující z Kojetína do Tovačova vozit další historický motorák. Tentokrát půjde o vůz M240.0113 známý jako Singrovka, který již v běžném provozu není k vidění. Jednosměrná cesta mezi Kojetínem a Tovačovem bude stát 30 korun.

Příprava k odjezdu  historického vlaku z Prahy na Křivoklát: Mocná parní lokomotiva Albatros bude mít velký apetit.
Příprava k odjezdu historického vlaku z Prahy na Křivoklát: Mocná parní lokomotiva Albatros bude mít velký apetit.