Na železnici se letos objeví 73 nových nízkopodlažních vlaků

Praha – Vozový park Českých drah se během letošního roku rozšíří celkem o 73 nových nízkopodlažních souprav, za které dal dopravce téměř čtyři miliardy korun. Většina se jich uplatní v regionální a příměstské dopravě, celkem budou mít ČD na konci roku 325 vozů nebo jednotek uzpůsobených pro dopravu handicapovaných lidí. Do konce roku 2010 by jich mělo být asi o šedesát více.

V regionální dopravě se cestující z bezbariérových vozidel nejčastěji setkají s jednotkou Regionova. Jde o rekonstrukci starých motorových a přívěsných vozů, v nichž vznikla nízkopodlažní část s prostornou bezbariérovou toaletou. Během roku jich bude uvedeno do provozu 46, celkem jich již nyní mají dráhy přes sto.

Ze zvýšených nástupišť mohou handicapovaní cestující nebo lidé s kočárkem jednoduše nastoupit také do elektrických jednotek City Elefant. Těch má letos přibýt dvanáct, celkem by jich měly mít ČD ve stavu přes padesát. Vozidla, která za devět let sériové výroby prošla několika zásadními změnami, jsou nízkopodlažní, mají zdvihací plošinu a v jednom z vozů je také k dispozici toaleta upravená pro lidi na vozíku. Většina City Elefantů jezdí na příměstských linkách v okolí Prahy, další vozí cestující v Moravskoslezském kraji na linkách S1 a R1 z Opravy přes Ostravu do Českého Těšína. Během roku se začaly patrové elektrické jednotky objevovat také na pátečním posilovém rychlíku z Prahy do Ostravy a na nedělním rychlíku v opačném směru.

Dalšími vozidly, která letos odebírají České dráhy a jsou upravena pro handicapované cestující, jsou řídicí vozy určené do souprav motorových rychlíků na neelektrizovaných tratích. Cestující se s nimi mohou setkat například na rychlících z Prahy do Kladna, kde „suplují“ původně plánované německé motoráky Desiro. Řídicí vozy, které se rekonstruují z vyřazených poštovních vagonů, nejsou nízkopodlažní, mají ale zvedací plošinu a speciálně upravenou toaletu. Během roku jich mají ČD obdržet celkem patnáct, dopravce je podle ředitelky odboru provozu osobní dopravy Luďky Hnulíkové nasadí hlavně na jižní Moravě na tratích vycházejících z Brna.

První vozy vybavené zvedací plošinou a uzpůsobené k cestování vozíčkářů nakoupily tehdejší ČSD na konci 80. let minulého století. Právě do těchto vagonů se handicapovaní lidé většinou dostanou, když chtějí cestovat rychlíkem, expresem nebo vlakem IC/EC. S výjimkou pendolin totiž dráhy nemají novější vozidla vhodná pro přepravu cestujících na vozíku. Naopak se stává, že se handicapovaní cestující dostanou do rychlíku, kde není ani speciální vůz z konce 80. let. Potom jsou tito cestující nuceni cestovat v zavazadlovém oddílu mezi zásilkami nebo jízdními koly. Výjimku mezi dálkovými spoji Českých drah tvoří například mezistátní vlak Vindobona. Na něm zajišťují bezbariérový vagon Rakouské spolkové dráhy, který byl zrekonstruován z vozu první třídy a nabízí handicapovaným cestujícím speciální oddíl i moderní a čistou bezbariérovou toaletu.