Zastaralým českým vagonům pomalu zvoní umíráček

Praha – Českým drahám se blýská na lepší časy. V následujících dvou letech by totiž mohlo z operačních programů Evropské unie přitéct do Česka na obnovu zastaralých vagonů a lokomotiv až deset miliard korun. Český železniční vozidlový park je vůbec nejstarší v Evropě.

České dráhy příští rok vyhlásí několik soutěží na dodávku nových vozidel. Inženýři v ostravské i šumperské továrně už připravují návrhy. Právě ze šumperské továrny vyjela před pěti lety Regionova – regionální nízkopodlažní souprava. České dráhy už mají takových souprav přes sto, letos bude do provozu uvedeno celkem 46.

Nové vlaky by měly nabídnout například nízkopodlažní nástup, klimatizaci, komfortní odkládací prostory, moderně řešený interiér, zkrátka příjemné prostředí.

Každá miliarda investovaná do výroby nových vagonů by mohla přinést až pět set nových míst – práci by tak v součtu mohlo získat až pět tisíc lidí. „Ideální by bylo, abychom každý rok investovali do nákupu nových vlaků nebo do modernizace osm miliard korun, aby se průměrné stáří vozů snížilo z dnešních zhruba třiceti let na asi patnáct let,“ doufá mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Letos České dráhy dají na obnovu vozového parku kolem čtyř a půl miliardy korun. Předchozí roky činily investice tohoto typu jednu až tři miliardy.