Hala: Milionové koníčky si hradí z platu státního úředníka

Praha – Šéf z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Michal Hala si uspořádal pro 300 lidí velkolepý mejdan za třičtvrtě milionu korun, ačkoli není jasné, kde na to vzal. Mezi gratulanty nechyběli lobbisté a šéfové firem, co dostávají zakázky od silničářů. Jeho drahého motoristického koníčka údajně sponzorovala stavební firma, které dával zakázky. Kdo jsou sponzoři oslavy a zda náhodou nejde o stavební lobby, Hala dosud neobjasnil. Po odvysílání první reportáže ČT naopak začal rozesílat stížnosti. Na žádnou z otázek, které ČT Halovi zaslala, dosud neodpověděl. Ministerstvo už navíc dokončilo hloubkovou kontrolu zakázek, které přidělovalo ŘSD. Výsledky jsou zatím neoficiální, ale ČT zjistila, že se Hala zřejmě žádného porušení zákona nedopustil.

Slavnost cenou předčila i nedávnou pompézní oslavu narozenin primátora Pavla Béma. Hala je přitom státním úředníkem s platem kolem šedesáti tisíc korun hrubého. Část nákladů podle svých slov financoval sám. „Ostatní položky platily další osoby, kontroloval jsem to, jsou to všechno fyzické osoby, které nemají s veřejnými zakázkami nebo s mým rozhodováním cokoliv společného,“ řekl pro Radiožurnál. Sponzoři za to podle něj nebudou chtít nic: „Já chápu, že třeba někomu jsou pojmy jako přátelství, rodina už dneska zcela vzdálené, ale já nevím, když vám doma někdo uvaří, co za to chce?“

Podle generálního ředitele ŘSD Alfreda Brunclíka jde o Halovu soukromou záležitost. „Kdyby šlo o mou oslavu, asi bych ji ale dělal jinak,“ dodal. Když Reportéři ČT informace o párty zveřejnili, vyžádal si Halovy smlouvy i ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle ministerstva si ale ani nenechal kopie. Oslava narozenin měla podle něj být s ohledem na současnou ekonomickou situaci a Halovo postavení státního úředníka skromnější: „Na druhé straně při mediálním hodnocení oslavy zanikl její charitativní rozměr, kdy se při hudební produkci vybralo více než 400 tisíc korun pro Sdružení rodičů a přátel diabetických dětí.“

Hala: Skutečným a hlavním záměrem byla charitativní akce

Hala, který je členem ČSSD a má zároveň dobré vztahy s pražskou ODS, se hájí tím, že ve skutečnosti o žádnou oslavu nešlo: „Chtěl jsem uspořádat svůj koncert, kde jsem chtěl prezentovat svoji tvorbu, a tím skutečným a hlavním záměrem byla charitativní akce.“ Sdružení dlouhodobě pomáhající dětem s cukrovkou mělo od gratulantů přislíbeno 450 tisíc korun. Podle předsedy sdružení Václava Letochy ale poslaly stavební firmy nakonec mnohem méně. Skutečný výtěžek sbírky ale odmítl uvést: „Nevidím právní důvod vám takové informace poskytovat.“

Ukázka z tvorby M. Haly:

„Je zkrátka někde dáno, kdy je den, kdy je noc a kdy ráno, proč se pořád všechno mění, proč les šumí, moře pění, jsou to všechno mocné divy, zůstává věčně živý běh našich dní zdejších někdy horších někdy lepších.“

Letocha ale zároveň odmítl, že by Halova párty byla zamýšlena především jako charita: „Já jsem se o tom dozvěděl dva dny předem. Pan Hala mi vysvětloval, že on vždycky, když dělá nějakou akci, tak z toho nějaký výtěžek dává humanitární organizaci.“ Sdružení ale nemělo povolení na veřejnou sbírku, přestože ho na takovou akci mít musí.  

Kromě problematické párty má ale Hala problém i se svým motoristickým koníčkem. On i jeho rodina v posledních letech závodili v týmech, které financovaly firmy Edikt a Vars Brno. Obě společnosti přitom od ŘSD dostávají státní zakázky. Hala si zařídil závodní licenci pod pseudonymem. O jeho zálibě ale věděl jeho tehdejší šéf Petr Laušman: „Vzhledem k tomu, že pozice vnitřních věcí s tím neměla nic společného, tak to žádný tragický rozměr nebyl, protože každý tým je někým sponzorován.“

Závodní auto stojí 1,5 milionu, roční náklady milion

O vítězství Ediktu přitom rozhodovali bezprostřední Halovi podřízení. Ministr Slamečka proto poslal na ředitelství kontrolu. Ta oficiálně neprokázala manipulace se zakázkami ani nápadné zvýhodnění firem Edikt a Vars. I když Hala smlouvy s firmami podepisoval, v hodnotících komisích přímo neseděl. Navíc uvádí, že si závodění platil ze svého. Žádné dokumenty, které jeho tvrzení dokazují, ale nepředložil. Závodní auto přitom stojí půldruhého milionu, roční náklady milion. Otázku, jak by úředník ze svého platu takový koníček utáhl, ale nikdo neřeší. Jediná protikorupční iniciativa, která případ sleduje od začátku, vyzvala ministra dopravy, aby ředitele sesadil.

Zda bude vlivný sociální demokrat dál spolurozhodovat o dálničních zakázkách za desítky miliard korun se teprve uvidí. Na základě drobných chyb, které odhalila kontrola, ředitel Brunclík jeho pozici ruší a na novou vypíše konkurz: „Pan Hala se bude moci zúčastnit jako každý, kdo projeví zájem o účast ve výběrových řízeních.“

Čerstvý titul JUDr. z plzeňské právnické fakulty

Michal Hala má i čerstvý titul JUDr. z plzeňské právnické fakulty, která je teď zmítána podezřením, že na ní zkoušky podvodně rozdávala mafiánská síť. Podle časopisu Ekonom Halova rigorózní práce ve fakultní knihovně není. Navíc ale škola zatím nenašla ani oponentní posudky k jeho dílu ani jména zkoušejících. Na prosbu o předložení práce Hala nereagoval. 

Názory politiků:

Jiří Paroubek (ČSSD): „Já jsem jenom slyšel, že byl jakýsi audit a ten audit dopadl dobře pro pana Halu. Takže já o tom opravdu v tuhle chvíli nic nevím.“

Jan Burgermeister (dopravní expert ODS) : „Do toho nemůžete poslance vůbec tahat, já o tom nic nevím, ani jestli je to pravda, nebo ne. Já jsem na žádných narozeninách ani nebyl, nepotřebuji reagovat na klevety.“

František Laudát (TOP 09): „Pokud se vysoký státní úředník chová tímto způsobem, tak to minimálně zavdává důvody k vážným podezřením, že může být napojen na nějaké peníze, které nejsou získány férovým způsobem.“

Pavel Hojda (KSČM): „Je to ostuda.“