Silnici z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna ohrožují padající kameny

Vrchlabí – Turisticky vytížená silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna není bezpečná. Často na ni totiž padají kameny. Silničáři vyzývají k urychlenému zabezpečení skal, podle průzkumu jsou totiž skály na některých místech natolik narušené, že by se frekvence sesuvů mohla nadále zvyšovat. Sanaci skal bude muset zaplatit majitel silnice – Královéhradecký kraj. Ten počítá s dotací státu a Evropské unie.

Silnice II. třídy mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem je vytížená hlavně v zimě, tehdy po ní podle odhadu vrchlabské radnice jezdí až šest tisíc aut za den. Žádný z kamenů, které padají zhruba na desetikilometrovém úseku, zatím nezpůsobil žádnou škodu, ale podle silničářů je to spíše štěstí než co jiného. „Nejvíce nebezpečná je silnice na jaře, kdy taje sníh a praskají skály,“ upozornil starosta Vrchlabí Jan Sobotka.

Zabezpečení skal si vyžádá desítky milionů korun. Sehnat je ale nebude snadné. Silničáři oslovili Správu Krkonošského národního parku, která pozemky v okolí cesty obhospodařuje, zda by finančně nepřispěla. Ochranáři to ale odmítli. „S ohledem na platné zákony jsme naopak povinni strpět od silničářů, aby ty kameny zabezpečili, aby kameny nepadaly na silnici. Není ale naší povinností zabezpečovat je našimi prostředky,“ sdělil stanovisko Správy KRNAP její mluvčí Radek Drahný.

Výrobní náměstek královéhradecké správy silnic s tím ale úplně nesouhlasí. „Z logiky věci vyplývá, že vlastník pozemku by měl odpovídat za to, co se s jeho pozemkem děje, ale dikce zákona je jiná,“ připustil.

Královéhradeckému kraji tak nezbývá, než najít peníze a opravu zaplatit z vlastních zdrojů. Pomoci by měla Evropská unie i stát, oprava špindlerovské silnice je totiž jedním ze tří projektů za 66 milionů korun, na které by měl kraj dostat dotace. Silničáři by s pracemi chtěli začít ještě letos.