Someliéři vybírají, jaké Svatomartinské půjde letos na trh

Valtice – Už za tři týdny se odzátkují první lahve letošního Svatomartinského. Mladá moravská vína se podobně jako francouzské Beaujolais stávají hitem posledních let. O tom, která vína se letos budou moci prestižní značkou Svatomartinské pyšnit, dnes začala ve Valticích rozhodovat odborná porota. Šanci uspět mají jen vybrané odrůdy a přísná pravidla platí také pro chuť testovaných vín.

Jaká vína si místo černého obalu brzy obléknou prestižní etiketu s logem Svatomartinského, vybírá komise z anonymních vzorků. „U bílých vín je jednou z podmínek, že se musí jednat o mladé svěží ovocité víno. Naopak červené víno by to mělo být heboučké, sametové s odbouráním kyseliny jablečné,“ vysvětlil Pavel Krška z Národního vinařského centra.

Tyto podmínky se letos poprvé pokusil splnit i vinař Jaroslav Drmola – do druhého kola testů pošle před porotce dokonce dvě svá vína, bílý Müller Thurgau a červené Svatovavřinecké. V prodeji Svatomartinského vidí šanci, jak se svým vínem ještě více prorazit. „Myslím si opravdu, že o Svatomartinské je dost velký zájem, protože jsou to vína vlastně mladá a neoholená, jak se říká v takové naší hantýrce,“ věří vinař.

Velký zájem potvrzují i čísla – oproti svatomartinské premiéře před pěti lety se podle předpokladů letos dostane na trh téměř osmkrát více lahví s jezdcem na koni. Úspěch přišel kvůli šikovnému marketingu značky a díky jednotnému postupu vinařů. Ti se dokázali domluvit například na označení lahví, stejné symbolice na etiketě, aby lidé produkt snadno rozeznali od ostatních vín.

Letos se Svatomartinské poprvé představí i v zahraničí. Slavnostní odzátkování ročníku 2009 je naplánováno 11. listopadu také v Bratislavě.

Produkce Svatomartinského vína
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24