Vyšetřování nehody ve Studénce potrvá ještě měsíce

Ostrava - Vyšetřování loňského železničního neštěstí ve Studénce pokračuje a podle vyšetřovatele Jiřího Jíchy potrvá ještě měsíce. Policie navíc nevylučuje možnost, že padnou další obvinění. Vyšetřovatelé to dnes řekli na tiskové konferenci. Policie zatím obvinila deset lidí, především zaměstnanců firem, které opravovaly most, jenž se zřítil do kolejiště.

Stíhaní postupně začínají podávat stížnosti proti vznesenému obvinění. Podle Jíchy už policie obdržela jednu stížnost. „Všichni naši stíhaní zaměstnanci si stížnost podali. Lhůtu mají do čtvrtečního rána. Do té doby ji policie obdrží,“ potvrdil mluvčí společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava Jindřich Vaněk. Ostravská stavební společnost most stavěla, podle policie za zřícení konstrukce nesou odpovědnost její tři zaměstnanci.

Pět dalších, z nichž dva už byli obviněni krátce po nehodě, dosud pracuje ve společnosti Bögl a Krýsl. Její právník Radek Ondruš už dříve také naznačil, že si tito stíhaní podají stížnost. Obvinění si vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Policie čeká ještě na zásadní dokument z Drážní inspekce

Podle Jíchy se policie zabývala i případnou odpovědností pracovníků Stavebního úřadu v Bílovci, Českých drah, Drážních úřadů v Ostravě a Olomouci či Správy železniční dopravní cesty: „K jejich činnosti jsme zajistili veškerou dostupnou dokumentaci. Nezjistili jsme zatím nic, co by nás opravňovalo někoho dalšího obvinit.“ Policie ale podle něj čeká ještě na jeden zásadní dokument, který má vypracovat Drážní inspekce. Řeší se v něm otázka, zda měl někdo z obviněných či dalších odpovědných lidí požádat o omezení dopravy na trati v době oprav mostu.

Státní zástupce Aleš Kopal dnes odmítl hovořit o příčině pádu mostu. Podle něj by to byly konkrétní informace vedoucí k odhalení totožnosti obviněných. Most se podle policie zřítil při zpětném zasunování kvůli vzpříčení posunovacích vozíků, na kterých ležela část mostu. Stavbaři pak údajně most pouze nadzvedli, vozíky dali do původní polohy a dál pokračovali v zasunování mostu. „Podle znalců ale měli podpěrnou konstrukci pečlivě prohlédnout a zjistit příčinu závady. Také mělo dojít ke geometrickému proměření všech prvků podpěrné konstrukce a ke statickému zajištění konstrukce. To se ale nestalo,“ uvedl Jícha.

Most se zřítil na důležitou železniční trať loni 8. srpna. Do jeho trosek ve vysoké rychlosti narazil mezinárodní rychlík Comenius. Nehoda si vyžádala osm lidských životů a desítky zraněných.