Stavbaři věděli o poruše mostu ve Studénce už 2 dny před tragédií

Studénka – O poruše mostu ve Studénce věděli stavbaři už dva dny před tragédií, přesto ale stavěli dál. Vyplývá to z obvinění, které v pondělí policie doručila sedmi zaměstnancům stavebních firem a jednomu státnímu úředníkovi. Podpůrnou mostní konstrukci stavěly ODS-Dopravní stavby Ostrava, dráhu s vozíky, na kterých ležela mostovka, chystala společnost Bögl a Krýsl. Obě firmy vinu popírají.

Pohled na zřícený most obletěl celou republiku, málokdo ale ví, jak vypadal, když ještě stál. Konstrukci tehdy podpíralo o polovinu méně stojek, než mělo. Mostovka ležela na dvou, místo čtyřech vozících a vinou špatného sváru se vychýlila o pět centimetrů. Most se podle policie zřítil při zpětném zasunování kvůli vzpříčení posunovacích vozíků. Stavbaři pak údajně most pouze nadzvedli, vozíky dali do původní polohy a dál pokračovali v zasunování mostu. Podle šéfa vyšetřovacího týmu Comenius Jiřího Jíchy ale mělo následovat geometrické proměření všech prvků podpěrné konstrukce, což se nestalo.

Znalecký posudek Stavební fakulty ČVUT Praha:

0„Neověřili si skutečný stav podpůrných konstrukcí, které pravděpodobně již nebyly ve stavu požadovaném v projektu a mohly být výrazněji odkloněné od svislice jak v podélném, tak v příčném směru.“

Podpůrnou konstrukci stavěly ODS-Dopravní stavby Ostrava, dráhu s vozíky chystala společnost Bögl a Krýsl. „Čekáme, kdo bude obviněný dál, protože my si nemyslíme, že naše firma je hlavní viník této havárie,“ tvrdí obviněný ředitel ostravské divize Bögl a Krýsl Miroslav Kovalík. Stejný názor má ale i ODS-Dopravní stavby Ostrava. Prvotní příčinou pádu mostu do kolejiště bylo podle mluvčího společnosti Jindřicha Vaňka technologické pochybení při zásunu a výsunu ocelové konstrukce, která byla plně v kompetenci subdodavatele, tedy firmy Bögl a Krýsl.

K haváriím mostů v České republice dochází, například loni se zřítila rozestavěná konstrukce v Praze. Odborníci ale spíše než před rozestavěnými mosty varují před staršími stavbami, zejména na silnicích třetích tříd. Některé totiž nikdo nerekonstruoval i desítky let. Podle znalců ale byl případ Studénky výjimečný. „Pokud všichni zúčastnění dodrží, co je psáno a dáno, tak se nic takového nemůže stát. Jsem přesdvědčen, že další taková situace nenastane,“ řekl ČT Tomáš Rotter ze Stavební fakulty ČVUT Praha.