Pražský dopravní podnik vypsal tendr na turnikety v metru

Praha - V pražském metru se připravuje návrat turniketů. Dopravní podnik (DPP) už vyhlásil výběrové řízení na jejich vybudování. Náklady na zřízení celého systému vyjdou na 3,5 miliardy korun. Zahrne turnikety u vstupů do metra a jejich provozování, a také přizpůsobení takzvané návaznosti povrchové dopravy, tedy aby lístky z autobusů, tramvají a vlaků byly turnikety schopny přečíst, informoval o tom mluvčí DPP Ondřej Pečený. DPP si od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a zvýší se tak výnosy z jízdného.

Od kdy budou lidé v metru turnikety procházet, záleží podle Pečeného na nabídkách firem, které se přihlásí do výběrového řízení, které bude ukončeno 7. prosince. Dopravní podnik již dříve předeslal, že by chtěl začít instalovat turnikety během příštího roku, všechny stanice by je měly mít během roku 2012. Vložené peníze by se měly vrátit během pěti let.

Podnik si totiž od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. „Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají,“ řekl v březnu generální ředitel DPP Martin Dvořák.

Turnikety zpomalí vstup do metra

Zároveň ale dopravní podnik připouští, že pro cestující bude zavedení turniketů znamenat komplikaci při vstupu do metra. Nemělo by ale být výrazné. „Propustnost turniketů uváděná dodavateli se dnes pohybuje v rozmezí 40 až 60 osob za minutu v závislosti na zvoleném řešení,“ píše se ve studii. Turnikety v metru má v současnosti například podobně velký Stockholm, kde cestující nemají při nástupu žádné větší potíže.

Větším problémem může být uzpůsobení jízdenek turniketům. Ty totiž budou muset být schopny jízdenky přečíst. Jízdenky na metro ale platí v celé Pražské integrované dopravě, takže se do přípravy kromě dopravního podniku budou muset zapojit i další dopravci, kteří provozují příměstské autobusy, a také České dráhy.

V metru budou dva typy turniketů

Podnik plánuje dvoukřídlé prosklené turnikety vysoké 170 centimetrů. Projekt počítá s dvěma typy turniketů - standardními o šířce 60 centimetrů a rozšířenými o šířce 90 nebo 100 centimetrů pro odbavení cestujících na vozíku, matek s kočárky a podobně. Turnikety budou průchozí z obou stran, směr průchodu bude možné měnit.

V pražském metru byly původní turnikety do roku 1985, kdy je nahradily označovače lístků.