Ústecký kraj nemá peníze, které chtějí ČD

Ústí nad Labem – Ústecký kraj nemá 720 milionů korun, které chtějí příští rok České dráhy na zajištění dopravní obslužnosti na regionálních tratích. Oproti letošnímu roku je to téměř o 300 milionů korun více, kraj naopak bude mít podle radního Jiřího Šulce velmi vysoký výpadek v příjmech. Peníze na vlaky proto chce region od státu. Finančních problémů se snaží využít také konkurenční dopravce RailJet a nabídl Ústeckému kraji, že regionální vlaky zajistí levněji než dráhy.

Ústecký kraj zatím oznámil, že dopravu na jedné trati nahradí autobusy, ve zbytku sítě chce dopravu zachovat. Hejtmanka Jana Vaňhová ovšem na středečním zasedání krajského zastupitelstva řekla, že situace je velmi vážná. Mělo by se jí zabývat i mimořádné jednání zastupitelstva ve druhé polovině listopadu.

„Navýšení o více než dvě stě milionů z roku na rok není při krizi krajský rozpočet schopný saturovat. Propad v příjmech bude možná až jednu miliardu,“ shrnul situaci kraje radní Jiří Šulc.

Finanční situaci má trochu zlepšit zrušení provozu v pracovní dny na trati z Rumburku do Mikulášovic. Místo vlaků budou po souběžné silnici jezdit autobusy. Vlaky pojedou pouze o víkendech, kdy by je měli zaplnit turisté. Podle Šulce je autobus asi šestkrát levnější než jeden motorový vůz, navíc vypouští do vzduchu méně škodlivin oproti starému dieselovému motoru.

Kraj ale bude muset zastavit dopravu i na dalších tratích nebo dát Českým drahám méně peněz. Ty ale ze svých požadavků nechtějí ustoupit. „Vycházejí z vývoje minulých let, jsou tam zahrnuta už i nová vozidla, která tady jezdí,“ uvedl ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Petr Hinterholzinger.

Řešením by mohla být pomoc státu, který zřejmě podpoří regionální železniční dopravu v Ústeckém kraji 217 miliony. Zbylou skoro půlmiliardu ale bude muset kraj najít ve svém rozpočtu.