Stavba tunelu z Prahy do Berouna je nejistá

Praha - Plánovaná stavba pětadvacetikilometrového železničního tunelu, který má za osm let spojit Prahu s Berounem, je ohrožena. Evropské unii se projekt za 33 miliard korun, na který měla dát peníze, zdá příliš drahý. Praha chce zase prozkoumat vliv tunelu na životní prostředí, píše dnešní středočeská příloha Mladé fronty Dnes (MfD). Díky novému tunelu by se lidé mohli z Berouna do Prahy dostat za deset minut, teď cesta trvá více než půl hodiny. Tunel by trať zkrátil i o deset kilometrů a jezdit by se mohlo rychlostí až 300 km/h. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se bude snažit najít jiné řešení nebo tunel před Bruselem obhájit.

Stavbu tunelu za 33 miliard korun připravuje SŽDC. Bruselu se ale zdá příliš drahá. „Hledáme a zvažujeme samozřejmě nejlepší řešení, hlavně z ekonomického hlediska, protože i železnice vnímá současnou ekonomickou recesi,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. U tunelových staveb však moc ušetřit nejde, protože se na ně vztahují velmi přísná bezpečnostní pravidla.

Tunel navíc musí získat územní rozhodnutí, které pražští zastupitelé na svém říjnovém jednání podmínili doplněním odborných studií o vlivu stavby na životní prostředí. A to může být otázka řady měsíců.

Do hry se může vrátit i nejlevnější varianta železničního koridoru Praha-Beroun, která by kopírovala nynější trať podél řeky Berounky. To by se ale zřejmě neobešlo bez protestů obyvatel a ekologických iniciativ. Navíc by se tam potkávala mezinárodní doprava s regionální, vlaky by proto musely jezdit nižší rychlostí.

Pokud by se řešení našlo a tunel se postavil podle nyní platného harmonogramu, vysokorychlostní vlaky by v Praze zajížděly pod zem v roce 2020 na dvou místech, a to u Barrandovského mostu ve směru od Smíchova a v Malé Chuchli od Branického mostu.