Pozor na hackery! Za tři dny můžete provolat přes milion korun

Praha – Jak během tří dnů přijít skoro o 1,5 milionu korun ukazuje případ malého hotelu, který provozuje Blanka Přibylová. Hotel má totiž internetovou telefonní ústřednu, do které se někdo naboural a přesměroval tisíce hovorů do Lichtenštejnska. Společnost, která telefonické spojení provozuje, reklamaci neuznala. Případ už řeší policie a zapojil se i Interpol. Český telekomunikační úřad se s podobným případem ještě nesetkal.

Tři dny trvalo, než se na podvod přišlo. Faktury se pak místo běžné pětistovky vyšplhaly na 1,4 milionu korun. Paní Přibylová si to vůbec nedokáže vysvětlit, nikdy prý do Lichtenštejnska nevolala. Pro hotel je ale účet na 1,4 milionu likvidační. „Je zpracováván znalecký posudek z oboru kybernetiky - odvětví výpočetní techniky, který by měl stanovit způsob a rozsah zneužití IP telefonní ústředny,“ vysvětluje mluvčí policie ve Žďáru nad Sázavou Jana Martincová. 

Podle odborníka na telekomunikace Patrika Zandla podobných případů přibývá. Podvodníci si pomocí nelegálního softwaru internetové ústředny najdou a následně zneužijí. Zandl varuje hlavně před softwarem, který je nabízen zdarma nebo za velmi levnou částku. Takové ústředny totiž bývají přístupné pro vzdálenou konfiguraci, útočník tak jen musí správně napsat heslo administrátora a pak už si s programem může na dálku dělat, co chce. 

Paní Přibylová tak zřejmě bude muset astronomický účet za telefon zaplatit. Společnost, která spojení provozuje, reklamaci neuznala. Sama totiž musí plnit své závazky a za uskutečněné hovory zaplatit. Navíc prý paní Přibylovou upozorňovala, že provolala příliš mnoho minut. „Tahle ústředna nebyla zvenku zabezpečena, my jsme ji nespravovali, nebyla připojena k naší distribuční síti, pouze byla námi dodána,“ hájí stanovisko firmy Wia její spolumajitel Filip Malina. 

Odborníci na telekomunikaci se shodují, že skutečného viníka těžko někdo dohledá. Hackeři se totiž připojují přes několik internetových adres a jejich stopa často končí v zahraničí. Každý, kdo používá internetovou telefonní ústřednu, by měl proto používat nejen zabezpečovací program, ale měl by si nastavit i maximální denní limit na provolanou částku.