Tržil: Českým silnicím chybí prvky jinde běžné již 50 let

Praha – České silnice jsou špatně vybavené. Teprve nyní se na nich objevují bezpečnostní prvky jako okružní křižovatky, které jsou například v Rakousku běžné již od 50. až 60. let minulého století. Upozornil na to ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil, podle něhož jsou právě takové bezpečnostní prvky na silnicích potřeba stejně jako dopravní policie a její restrikce. Potom mohou nadále klesat počty mrtvých na silnicích, jak se to zatím děje letos.

Kromě okružních křižovatek podle Tržila teprve v posledních letech vzniká na českých silnicích řada dalších bezpečnostních prvků v zahraničí běžných – zvláštní cyklopruhy, zvýšené přechody pro chodce nebo osvětlené přechody.

Ačkoli není šéf dopravní policie při pohledu na poměrně mírnou letošní statistiku mrtvých na silnicích přehnaně optimistický, neskrývá alespoň částečnou spokojenost. „Hraje tam roli řada věcí – je to prevence a myslím si, že i naše činnost,“ uvedl Leoš Tržil.

Před rokem, kdy nastupoval do funkce ředitele dopravní policie, hovořil Tržil o tom, že se budou dopravní policisté více zaměřovat i na chodce. Jeho podřízení nyní rozdávají špatně viditelným chodcům i cyklistům reflexní proužky, které by měly snížit počet obětí nehod z jejich řad.

Mrtvých je méně, přestupků pořád dost

Ačkoli se zatím snižují počty mrtvých při nehodách a policie podniká řadu dopravněbezpečnostních akcí, chování mnoha řidičů stále zdaleka neodpovídá tomu, co stanoví zákon. Nejčastějším přestupkem je v Česku překročení maximální povolené rychlosti v obci, nasleduje ignorování příkazových a zákazových značek nebo jízda s telefonem v ruce. Leoš Tržil poukázal na to, že nepřiměřená rychlost se vyskytuje hned ve dvou podobách – řidiči nejenom překračují povolený limit, ale často jedou i v rámci limitu tak, že nakonec nezvládnou své vozidlo. „To je i otázka nedodržení bezpečné vzdálenosti, která souvisí s rychlostí jízdy. Potom je řada zbytečných dopravních nehod třeba na dálnici D1 v dopravní špičce,“ uvedl Tržil.

Bodový systém nechť zůstane, radarová značka ale ne, žádá Tržil

Protože se řidiči nadále dopouštějí dlouhé řady přestupků, pokládá šéf dopravních policistů za předčasné zásadně zmírňovat bodový systém. Nebránil by se ale změkčení postihů za některé přestupky. „Je jasné, že by řidič, který přes den zapomene rozsvítit světla a je za to bodován, měl mít možnost body odmazat,“ uvedl Leoš Tržil.

Zrušit by se naopak podle ředitele dopravní policie měla povinnost městské policie před svůj radar umístit upozornění na měření rychlosti. Obecní měření jsou nezastupitelná zejména na komunikacích nižších tříd ve městech a blízkém okolí, jelikož státní policie se soustředí především na hlavní tahy, které obce a města často obcházejí, upozornil Tržil.

S rokem ve funkci ředitele služby dopravní policie je Leoš Tržil spokojen. Podařilo se zrealizovat některé projekty, jako je evropsky unikátní mapa nehodovosti, dopravní policii se podle něj dařilo ohlídat dopravní situaci také během akcí souvisejících s předsednictvím Česka Radě Evropské unie.