Silničáři nemohou solit v Krkonoších - čekají na výjimku od vlády

Pec pod Sněžkou - Silničáři zatím nemohou solit silnice do známých krkonošských středisek Špindlerův Mlýn a Pec pod Sněžkou. Dosud nemají výjimku od vlády, která solení na území Krkonošského národního parku může povolit. Při sněžení tak na silnicích do středisek hrozí podle policie tvorba nebezpečných ledových kolejí, dopravní komplikace a zvýšení počtu nehod. Výjimku na solení v Krkonoších měli silničáři od zimy 2004 - 2005 a skončila jim letos ke konci března. „Žádost o novou výjimku jsme podali, ministerstvo životního prostředí ji doporučilo. Vláda ale zatím tento bod neprojednala. Věříme, že nám vláda vyhoví,“ uvedl výrobní náměstek hradeckých krajských silničářů Petr Zima.

„Snad bude výjimka brzy schválena, jinak bych volil jednání s údržbou silnic a řešili bychom nějaké jiné technické řešení, které by silnici udrželo sjízdnou,“ říká Alan Tomášek, starosta Pece pod Sněžkou. „Od nás žádost o výjimku dostala doporučení,“ potvrdila Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Silnice se smějí pouze pluhovat a sypat drtí

Video Rozhovor s Petrem Zimou, Jakubem Kašparem a Alanem Tomáškem
video

Rozhovor s Petrem Zimou, Jakubem Kašparem a Alanem Tomáškem

Silničáři zatím mohou silnice do obou středisek jen pluhovat a sypat drtí. To však tvorbě ledovky a ledových kolejí, které jsou největším strašákem řidičů, nezabrání. „Pokud by nedošlo ke schválení posypu vozovek solí, můžeme počítat s razantním zvýšením nehodovosti, jak tomu bylo právě v dobách před solením,“ varoval mluvčí trutnovské policie Jiří Prouza.

Výjimka na solení by se měla týkat úseků z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna a z Horního Maršova do Pece pod Sněžkou. Na obou silnicích od 1. listopadu pro řidiče platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy.

Jako absurdní popisuje proces udělování výjimek mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar: „Vznikl před pěti lety poslaneckou iniciativou, kterou vedl poslanec za ČSSD Vlastimil Aubrecht z obavy, aby Ministerstvo životního prostředí samo nemělo právo rozhodovat o výjimkách, velkých stavbách nebo třeba jezech na Labi.“

Napříště bude povolení udělovat správa parku

„Nám se asi po dvou letech usilovné práce podařilo prosadit Parlamentem novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která znamená, že podobné výjimky se budou rozhodovat tam, kde o ně jde,“ dodává Kašpar. Povolení k solení tak napříště bude udělovat správa národního parku. Letos je to ale ještě na vládě. Ta se k projednání výjimky dostane 16. listopadu.

Pokud vláda výjimku udělí, bude solení silnic do středisek vázáno řadou podmínek. V minulých pěti letech sypače do akce mohly vyrazit jen v případě kalamitních situací, plošného náledí či mrznoucího deště a při konání velkých sportovních a jiných akcí. Při jednom solení mohli silničáři použít dávku maximálně 15 gramů soli na metr čtvereční vozovky, zatímco na normální silnici se používá zhruba dvojnásobek. Silnici mohli za den posolit nejvíce čtyřikrát.

Údržba silnice
Údržba silnice
Více fotek
  • Údržba silnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1199/119825.jpg
  • Silničáři bojují se sněhem autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1177/117628.jpg