Pražští dopraváci se bojí zastrašování, termín stávky neprozradí

Praha – Odboráři pražského dopravního podniku stále neoznámili termín připravované stávky zaměstnanců pražského dopravního podniku a učiní tak podle zástupce odborové organizace Dopravní podnik - metro Jiřího Obitka až několik hodin předem. Chtějí se tak vyhnout vyhrožování a zastrašování, které již podle Obitka zaměstnanci dopravního podniku již dříve zažili. Zatím tak není jasné, zda se potvrdí neoficiálně avizovaný úterní termín.

„Bojíme se toho, že dojde k atakům, vyhrožování zaměstnancům, odborářům, předákům odborových organizací. To jsou věci, které jsme si zkusili už jednou na vlastní kůži, a víme, že to je po všechny velmi nepříjemné,“ uvedl Jiří Obitko. Zástupci managementu Dopravního podniku hlavního města Prahy ani příspěvkové organizace ROPID se pro Českou televizi nechtěli vyjádřit.

Ke stáce vedli chybějící peníze, tvrdí odbory

Stávka, která může ochromit pražskou dopravu, má být časově neomezená a je namířena především proti pražskému magistrátu a jeho organizaci ROPID, která za město objednává a platí veřejnou dopravu. Podle odborářského předáka Obitka ale město dopravnímu podniku neplatí. „Dluh se pohybuje okolo dvou miliard korun. Znamená to, že na konci roku by zaměstnanci nemuseli dostat mzdy,“ upozornil.

Řešit situaci nyní musí politici, kteří se musí rozhodnout mezi zdražením jízdného, eventuálně prodloužením intervalů mezi jednotlivými spoji, které ale již dnes jezdí přeplněné. Jiří Obitko poukázal na audit, který pochválil hospodaření dopravního podniku, takže úspory podle něj již nemůže hledat vedení společnosti, nýbrž právě politici. „Audit ukázal, že dopravní podnik ani nemůže hospodařit jinak,“ řekl Obitko.

Ohled na cestující musí mít politici, tvrdí odboráři

Ve sporech odborů s politiky ovšem zaniká ohled na cestující. „Odbory primárně zastupují zájmy zaměstnanců. Od toho mají svoje povinnosti, které musí plnit,“ uvedl Jiří Obitko. Dodal, že ovšem ze stávky nelze vinit odboráře a zaměstnance dopravního podniku, nýbrž politiky, kteří nezaplatili objednané výkony.

V případě stávky zaměstnanců pražského dopravního podniku bude nutné cestovat po městě vlakem, autem, na kole nebo pěšky. Podle Obitka není reálné, že by město nasmlouvalo náhradní autobusové dopravce, protože ti by nemohli plnohodnotně nahradit metro a tramvaje.