SCIO: Znalosti maturantů se za 11 let nezměnily

Praha - Znalosti maturantů se za posledních 11 let výrazněji nezměnily. Vědomosti z českého jazyka jsou zhruba na stejné úrovni, žáci se zlepšili v angličtině, naopak se zhoršili v matematice. Vyplývá to z údajů výzkumu soukromé společnosti Scio, které pocházejí z porovnání výsledků projektu Sonda maturant, do kterého se v roce 1998 a 2009 zapojily tisíce studentů. Firma Scio nabídla ministerstvu školství (MŠMT), že za dva miliony korun by prý pro úřad vypracovala příští rok takzvanou Sondu maturant. Podle Scia totiž ministerstvo obdobná data z průzkumu znalostí maturantů nemá a neumí si je ani opatřit.

„Důležité je, že výsledek se příliš nezměnil, a to během jedenácti let. Když jsem dotazován, abych to stručně charakterizoval, říkám stabilita, dokonce mírné zlepšení,“ uvedl ve studiu ČT24 ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Podle Šteffla jsou výsledky v rozporu se všeobecným přesvědčením, že kvalita škol a zejména maturantů v poslední době upadá.

Maturanti v roce 1998 i letos absolvovali testy z obecných studijních předpokladů, českého jazyka, cizího jazyka - anglického a německého jazyka - a matematiky. Výsledky v českém jazyce se podle Scio prakticky nezměnily. Znalost cizího jazyka se podle výsledků testů nezměnila v němčině, zlepšení ve všech směrech však společnost zaznamenala u anglického jazyka. Důvody mohou být v cestování, využívání internetu nebo snadnější dostupnost anglických materiálů nebo filmů.

Video Reportér Ivan Lukáš o srovnávacích testech
video

Reportér Ivan Lukáš o srovnávacích testech

Znalosti v matematice se propadly

Ondřej Šteffl na svém blogu:

„Za pozornost ovšem stojí to, že vlastně vzhledem k nárůstu podílu maturantů v populačním ročníku mělo dojít ve všech předmětech ke zhoršení.“

Maturanti se však celkově zhoršili v matematice. Podle závěrů společnosti lze asi polovinu zhoršení přičíst menší znalosti práce s čísly, za kterou prý stojí nástup kalkulaček a počítačů. Ke zhoršení pravděpodobně přispívá zvětšený podíl populace nastupující do maturitních oborů, který nemá pro zvládání matematiky potřebné předpoklady, a patrně i klesající zájem žáků o matematiku. Celkové zlepšení Scio zaznamenala u testů obecných studijních předpokladů.

Sondu financovalo před jedenácti lety ministerstvo, letos si ji zúčastněné školy zaplatily samy. Do průzkumu se v tomto roce zapojilo přes 5600 žáků ze 107 škol. „Na základě téhle sondy jsme zjistili řadu zajímavých věcí a uvědomili jsme si, že jde o jediný výzkum tohoto typu, který je v ČR k dispozici. Jediné, co v tuto chvíli má ministerstvo, jsou výsledky mezinárodních výzkumů, ale ty se zase vůbec nevěnují maturantům,“ zdůraznil Šteffl s tím, že připravuje-li ministerstvo státní maturity, bylo by užitečné mít výsledky reprezentativního výzkumu.

Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl