Mladé víno odhaluje svá tajemství, je totiž sv. Martina

Brno - V Česku se dnes poprvé otevíraly láhve s letošním vínem. Největší ochutnávky byly v Brně, rozlévalo se ale i v dalších městech. O Svatomartinské víno, tuzemskou obdobu slavnějšího francouzského Beaujolais, je stále větší zájem. Letos vinaři dodají na předvánoční trh rekordních téměř milion lahví. Vůbec poprvé se dnes ochutnávalo i na Slovensku.

Na brněnském náměstí Svobody mohli zájemci od 11:00 ochutnat více než 100 vzorků letošních vín od jihomoravských vinařů. Pod jednotnou známkou Vinařského fondu letos na trh míří 211 vín od 89 firem.

Ředitel vinařského fondu Jaroslav Machovec:

„Musí to víno být z určených odrůd, musí to mít analytické parametry, které jsou stanoveny, a musí projít senzorickou zkouškou komise… Chceme, aby víno také jako mladé vypadalo a bylo svěží, ovocité, zkrátka velmi příjemné.“

Video Reportáž Víta Krčmáře
video

Reportáž Víta Krčmáře

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.„Těší nás to, že dochází zde k jakési renesanci této tradiční moravské kultury a chutnání prvního mladého Svatomartinského vína. Zájem o Svatomartinská vína je obrovský,“ pochvaluje si David Šťastný ze společnosti Vinné sklepy Valtice.

Známkou „Svatomartinské“ se mohou pyšnit jen vína, která splní předepsané podmínky. Musí být suchá, lehká, svěží, s obsahem alkoholu kolem 12 procent, s výrazným ovocným charakterem. Mohou mít i mírný obsah oxidu uhličitého.

Rok od roku se těší tato vína stále větší oblibě. Zatímco v roce 2006 přišlo na trh asi 350 tisíc lahví, v roce 2007 to už bylo téměř dvakrát tolik. Letos putuje do prodeje už víc než devět set tisíc lahví. Tržby jsou podle vinařů srovnatelné s jinými druhy vín.

Svatomartinské víno
Svatomartinské víno