Z tvrdého alkoholu si Češi nejraději připijí vodkou

Praha – Ačkoliv v souvislosti s dopady ekonomické krize došlo k celkovému poklesu odbytu lihovin, roční spotřeba destilátů představuje na každého Čecha 8 litrů, a to včetně kojenců. Nejoblíbenější je stejně jako všude na světě vodka. Další pozice jsou však již obsaženy specificky českými lihovinami – hořkými bylinnými likéry, ovocnými destiláty a rumem tuzemákem. Vyplývá to ze statistik, které zveřejnila karlovarská Becherovka.

Češi mají v době krize hlouběji do kapsy, což obchodníci s lihovinami na obratu poznali. „Svou roli v oblíbenosti jednotlivých druhů lihovin hraje především jejich nižší cena a síla zvyku. Češi neradi opouštějí značky, na které jsou zvyklí,“ tvrdí Erik Čížek, marketingový ředitel Becherovky.

Nejoblíbenějším destilátem je stejně jako ve většině ostatních zemí světa vodka. S poklesem poptávky v restauracích a naopak nárůstem prodejů v obchodech se musí potýkat zejména dražší destiláty. Nicméně v případě whisky, která tvoří zhruba 3 procenta v Česku vypitých destilátů, není situace tak jednoznačná. Například skotská Ballantine´s má podle Čížka své stálé kupce: „Není zbožím sezónního charakteru, a její konzumenti patří mezi vyznavače tradičních hodnot. Jde o lidi se stabilním společenským postavením, kteří se nezříkají svých zvyků.“