Dálková železniční doprava se změní, ale ne výrazně

Praha – Dálkové vlaky nepotká s příchodem nového jízdního řádu (13. prosince) žádná nečekaná změna, čeká na ně ale řada dílčích novinek. Jde například o nahrazení pendolin na tzv. jižní větvi klasickými soupravami s lokomotivou nebo o přetrasování rychlíků z Prahy do polské Vratislavi. Několik spojů bude v části své trasy zrušeno, nejdůležitějších vnitrostátních tahů se ale žádná omezení nedotknou. Z Prahy do Brna, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic budou spoje jezdit každou hodinu, z Brna do Olomouce nebo Ostravy a stejně tak z Prahy do Ostravy budou spoje jezdit po dvou hodinách.

 Změny v pražském i vídeňském uzlu

Jednou z nejčastěji zmiňovaných změn, kterou kvůli radiálnímu uspořádání českých železnic pocítí řada dálkových cestujících, je změna vedení mezistátních vlaků Eurocity v pražském uzlu. Novinkou je zajíždění tranzitních spojů EC (z Německa do Rakouska nebo Maďarska) na pražské hlavní nádraží. Oproti dosavadnímu zastavení pouze v Holešovicích to znamená, že se drobně prodlouží doba, kterou vlak stráví v Praze. Zároveň však bude snadnější přestup na přípoje odjíždějící z Wilsonova nádraží.

Další dvě změny souvisejí s pracemi ve vídeňském železničním uzlu. Zrušeno totiž bude Jižní nádraží (Südbahnhof), takže většina Eurocity z Česka bude odkloněna přes vídeňské nádraží Meidling do stanice Wiener Neustadt. Dva  páry spojů denně (EC Vindobona a Polonia) pojedou až do Villachu a jeden (EC Gustav Klimt) pojede jednosměrně ze Štýrského Hradce (Grazu).

Dosavadní Eurocity Jože Plečnik, které do loňska jezdilo z Prahy do Lublaně a loni bylo přetrasováno na Salcburk, je po roce opět zkráceno. Tentokrát pojede jenom do Lince, a to pod novým jménem Anton Bruckner. Oficiálním důvodem je další rekonstrukce – tentokrát salcburského nádraží. V souvislosti se zkrácením trasy pocítí také cestující výrazný pokles komfortu – klimatizované vozy stejně jako jídelní vůz budou minulostí.

Méně pendolin na jihu znamená více pendolin na severu

Změny čekají také „perlu“ Českých drah – pendolino. Jednotky s naklápěcí skříní se po třech letech takřka kompletně stahují z tzv. jižní větve. Denně pojede z Prahy na Brno pouze jeden pár vlaků (SC Smetana Praha–Vídeň a zpět), zbylé vlaky jezdící pod značkou Supercity vyrazí na trasu mezi Prahou a Ostravou. V této relaci vznikne dvouhodinový takt, který dosud narušovaly spoje IC Manažer a Janáček. Ty jely z Prahy do Ostravy pomaleji než pendolino, ačkoli stavěly v týchž stanicích.

Na slavném spoji Slovenská strela nahradí stávající pendolino čtveřice klasických vagonů s lokomotivou. Slovenská železniční společnost se totiž rozhodla, že již nechce platit provoz pendolina. Mezi Břeclaví a Prahou pojede nyní Slovenská strela spojená s vlakem z Vídně do severoněmeckých lázní Binz, kam budou pokračovat i dva přímé vozy z Bratislavy.

Rychlíky Praha–Mnichov v lepším

Na větší pohodlí se mohou těšit cestující v rychlíku Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Na žádost bavorského ministerstva dopravy se na něm objeví moderní klimatizované vozy (dosud jezdily bílo-zelené rekonstruované vagony s novým interiérem, ale bez klimatizace) a také nově zrekonstruovaný bistrovůz. Ten má jezdit i na rychlíku Karel Čapek do Norimberku. Novinkou také je, že všechny čtyři páry rychlíků z Prahy do Bavorska bude již z Plzně vodit německá dieselová lokomotiva a definitivně tak odpadne přepřah na hranicích.

Díky zrušení přepřahu, dvou zastávek v Německu a zvýšení rychlosti vlaku bude cesta do Mnichova zhruba o dvacet minut rychlejší než dosud. Asi deset minut se zkrátí i cesta do Norimberku. Kvůli pracím na trati mezi Berounem a Rokycany ale zůstane velmi dlouhá jízdní doba v Česku, výraznější zrychlení tak zaznamenají až cestující z Plzně.

Z Prahy do Norimberku bude nadále jezdit také autobusová linka, kterou od léta společně provozují České dráhy a Německé dráhy.

Noční spoje nestavějí

Navzdory úvahám o „povýšení“ do kategorie Euronight, zůstane vlak Chopin (Vídeň – Ostrava – Varšava) nadále nočním rychlíkem. Po roce bude navíc opět zastavovat v Přerově. „Utrum“ ale budou mít cestující, kteří by chtěli z různých důvodů v noci cestovat z některé ze stanic mezi Přerovem a Břeclaví, kde Chopin nestaví. Letos je obsluhoval noční rychlík Amicus, avšak nově pojede z České Třebové do Břeclavi přes Brno.

Řádného zastavování spoje Euronight Slovakia se nedočkají ani obyvatelé Vsetína nebo Valašského Meziříčí. Tento vlak, který v noci spojuje Košice a Prahu, neumožňuje vnitrostátní přepravu, a přestože na Valašsku z technických důvodů bude stát, nikdo do něj nenastoupí.

V některých dosavadních stanicích nebude možné nastoupit ani do nočních rychlíků Šírava a Excelsior – tyto spoje nově projedou například Choceň a Ústí nad Orlicí.

Do Polska nepojede Comenius ani ranní vratislavský rychlík

S novým grafikonem zmizí jediný přímý denní vlak z Prahy do Krakova, EC Comenius. Tento spoj nebude z Ostravy dále do Polska ničím nahrazen – mezi oběma městy bude nadále nutné cestovat buď nočním rychlíkem Silesia, nebo s přestupem buď v Ostravě, nebo Katovicích. V Česku místo Comenia pojede vnitrostátní Intercity z Prahy do Bohumína a zpět.

Po jediném roce provozu bude výrazně změněna trasa rychlíků z Prahy do polské Vratislavi. Jeden pár rychlíků docela zmizí a ten zbylý bude z Polska veden přes Ústí nad Orlicí a ukončen v Pardubicích, odkud se potom zase vrátí do Vratislavi. V Pardubicích bude přípoj na Prahu. I s přestupem bude cesta z Prahy do Vratislavi oproti letošku – kdy vlaky jezdí přes Hradec Králové – zhruba o hodinu rychlejší. Zachovaný pár rychlíků ovšem nebude příliš použitelný pro turistiku – z Pardubic vyrazí až v půl šesté odpoledne a do Polska dorazí v hluboké noci.

Ze změn v jízdním řádu 2010

  • EC Berlín – Praha – Vídeň/Budapešť jedou přes pražské hlavní nádraží
  • EC Praha – Vídeň jedou až do Wiener Neustadt, jede pouze jedno pendolino
  • pendolino Praha – Ostrava jezdí ve dvouhodinových intervalech
  • nejede EC Comenius Praha – Krakov
  • nejede ranní rychlík Praha – Vratislav
  • ruší se např. rychlíky Hradec Králové – Letohrad, některé Praha – Turnov

Omezení čekají „pomalé“ rychlíky

Lidé cestující z Hradce Králové do Žamberku, eventuálně Letohradu budou muset oželit dosavadní pohodlí nejenom vratislavských rychlíků. Nadále totiž bude jezdit pouze jeden pár vlaků Praha – Hradec – Letohrad, zbylé spoje nahradí méně kapacitní regionální vlaky, část z nich navíc skončí v Doudlebech nad Orlicí.

Omezení jízdy nebo úplné zrušení postihne rychlíky také na dalších tratích, kde částečně fungují i jako regionální spoje. Jde například o rychlíky Praha – Turnov – Tanvald (zmizí dva vlaky jezdící letos kolem poledne) nebo o spoje Praha – Písek – České Budějovice, z nichž některé pojedou pouze o víkendu.