Regionální vlaky budou čím dál vzácnější

Praha – Ekonomická krize a roustoucí finanční požadavky Českých drah berou regionální vlaky z kolejí. Kraje jich na období platnosti jízdního řádu 2010 objednaly méně než na letošní rok, na několika tratích došlo k úplnému zastavení dopravy v pracovní dny. Další škrty se připravují, v nejpostiženějším Královéhradeckém kraji bude během roku zcela zrušena doprava na dvou tratích. O omezeních se hovoří také ve Středočeském kraji, kde má případné změny projednat zastupitelstvo 30. listopadu.

Jihočeský kraj

Jihočeský kraj škrtal v jízdním řádu velmi divoce. Omezení se dotknou zejména hlavních tratí z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic nebo z Horažďovic do Strakonic. Významnou roli v regionální dopravě budou hrát státem objednávané rychlíky, protože zastávkové osobní vlaky takřka vymizí.

Jihomoravský a Zlínský kraj

Jihomoravský kraj patří tradičně mezi ty, které vedou s Českými drahami zdlouhavá jednání, ale jejich výsledkem jsou jenom minimální změny. Prozatím je tomu tak i letos. Železnice bude nadále hrát klíčovou roli v krajském integrovaném dopravním systému, v němž tenktokrát nedochází ke změně podobného rozsahu jako loni. Jednou z novinek je zahájení provozu přímých vlaků ze Znojma do Vídně po nově elektrizované trati. Ve Zlínském kraji jsou škrty naopak nejrozsáhlejší ze všech moravských krajů, nejsou ale tak výrazné jako v případě některých českých regionů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů, jsou ale vybrány tak, že trať zůstane pro cestující dobře použitelná.

Královéhradecký a Pardubický kraj

Královéhradecký kraj a částečně i Pardubický kraj začaly škrtat. Naprosté grafikonové rekonstrukce se dočká například trať z Týniště nad Orlicí do Letohradu. V Královéhradeckém kraji se škrty dotknou takřka všech tratí, často také přibudou přestupy. Celkový počet spojů bude oproti letošku zredukován přibližně o desetinu. Škrty budou pokračovat během roku 2010. Z Opočna do Dobrušky a z Dolního Bousova do Kopidlna totiž v březnu zřejmě zcela přestanou jezdit vlaky. V Pardubickém kraji je situace lepší, seškrtala se tam asi dvě a půl procenta vlaků.

Moravskoslezský a Olomoucký kraj

Ani jeden ze severomoravských krajů nechystá příliš viditelná omezení regionální železniční dopravy. Moravskoslezský patří naopak mezi ty regiony, kde probíhá výraznější obměna vozového parku v podobě dodávek dvoupodlažních elektrických jednotek City Elefant. Jejich počet se má rozšiřovat i v příštím roce. Po povodních se však již nevrátí vlaky na trať z Nového Jičína do Hostašovic. Spoje jsou sice v tabulce stále uvedeny, avšak s poznámkou, že je místo nich zavedena náhradní autobusová doprava. V Olomouckém kraji se především změní vedení osobních vlaků na hlavní trati Přerov – Česká Třebová. Ty dnes jezdí z Olomouce, resp. Přerova přes Zábřeh až do České Třebové. Spoje budou nyní odkloněny po nově elektrizované trati do Šumperku, mezi Zábřehem a Českou Třebovou zajistí část spojů nízkokapacitní motoráky. Ani v Olomouckém kraji nezůstanou zachovány všechny dosavadní spoje, jejich počet se sníží zejména na tratích Mikulovice – Zlaté Hory, Vidnava – Velká Kraš nebo Prostějov – Chornice.

Plzeňský a Karlovarský kraj

V Plzeňském ani Karlovarském kraji se nekonají příliš velké škrty v regionální železniční dopravě. Vlaky budou jezdit většinou tak jako dosud, komplikace bude nadále působit především výluka na hlavní trati z Plzně do Chebu. Na jejím pokračování z Plzně do Českých Budějovic bude ale situace horší, vzhledem k tomu, že Jihočeský kraj zásadně zredukoval počet spojů na této trati. Problematický tak bude přestup na hranici regionů v Horažďovicích.

Středočeský kraj a Praha

Cestující ve Středočeském kraji se zatím nemusí obávat výraznějších škrtů. Situace se ale může změnit ještě během platnosti nového jízdního řádu, protože kraji docházejí peníze. Hovoří se například o zastavení nebo výrazném omezení dopravy na tratích v okolí Vraňan a Straškova nebo Praha – Dobříš. Zatím se ale cestující mohou těšit na drobná zlepšení: Rozšíří se například počet vlaků Praha – Český Brod nebo Praha – Rudná. Na úkor starých příměstských jednotek „Žabotlamů“ se opět rozšíří nasazení nových patrových vlaků, které pojedou denně do Berouna a také začnou jezdit po čerstvě elektrizované trati do Milovic.

Ústecký a Liberecký kraj

Ústecký kraj byl první, který ohlásil částečné ukončení provozu na jedné ze svých tratí. Jde o trasu z Rumburku přes Panský do Mikulášovic, kde v pracovní dny nebude k vidění žádný vlak. Spoje po ní budou nadále jezdit o víkendech, kdy se očekává příliv turistů. Ačkoli oba severočeské regiony shánějí peníze na regionální vlaky, kde mohou, neohlásily další zásadnější škrty. Naopak Liberecký kraj byl jediný, který dotáhl do konce výběrová řízení na regionální dopravu – ačkoli v nich s výjimkou jedné trati zvítězily České dráhy.

Vysočina

Kraj Vysočina zrušil vysoký počet spojů již v červnu. S novým grafikonem se sice nevracejí, neproběhnou ale žádné další velkoplošné změny. Například na trati mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem sice zmizí polední spoj, oproti některým sousedním regionům (Jihočeskému a Pardubickému) ale nedochází k tak razantním škrtům.

Hlavní nádraží v Brně
Hlavní nádraží v Brně
Více fotek
  • Hlavní nádraží v Brně autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1096/109566.jpg
  • Regionální vlaky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1166/116591.jpg
  • Vlak v Chocni autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/749/74883.jpg
  • Skivlak autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/669/66830.jpg
  • Zničená trať autor: Jaroslav Ožana, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/953/95227.jpg
  • Regiosprinter autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1256/125595.jpg
  • Pantograf do Berouna autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/752/75122.jpg
  • Příměstský vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/739/73880.jpg
  • Motorový vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/740/73936.jpg