Ministerstvo žádá rovné šance pro romské žáky

Praha – V českých školách dochází k diskriminaci romských dětí. To před dvěma lety konstatoval Evropský soud pro lidská práva. Ministerstvo školství na brífinku, který odvysílala ČT24, představilo, jak se snažilo o nápravu. Ministerstvo už rozdělilo na podporu rovných příležitostí ve vzdělání 200 milionů korun z fondů Evropské unie a nyní rozdává dalších 800 milionů korun. Podle studií, které si nechalo ministerstvo letos zpracovat, navštěvují praktické školy dvě neromské děti ze sta. U romských dětí jich je ale třicet ze sta. Praktické, dříve zvláštní školy, jsou přitom určeny pro děti s lehkým mentálním postižením

„Situace se sice rozhýbala, ale ještě neodpovídá tomu, co bychom chtěli,“ řekla náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková. Ministerstvo školství proto vytvořilo rozvojový program pro základní školy, které by začleňovaly romské děti. Z evropských fondů do škol nakonec poputuje 4,5 miliard korun, za něž školy mohou zaměstnat například speciální pedagogy.

„Děti nesmí skončit ve zvláštních školách jen proto, že jsou sociálně znevýhodněné,“ podotkl koordinátor koalice Společně do školy Jan Stejskal. Při přeřazování dětí do praktických škol prý často dochází k záměně sociálního znevýhodnění se zdravotním postižením. „Zodpovědné jsou za to kraje i obce,“ dodal. Problematická je podle ministryně školství Miroslavy Kopicové i funkce pedagogicko-psychologických poraden, na základě jejichž doporučení žáci do zvláštních škol odchází.

Video Tisková konference ministerstva školství
video

Tisková konference ministerstva školství

0Miroslava Kopicová, ministryně školství:

„Výsledky našich opatření budou viditelné až za několik let, až po zvýšení počtu romských studentů na středních a vysokých školách. Opatření se však musí udělat hned.“

Koalice Společně do školy s ministerstvem na změnách spolupracuje. „Chceme širokou mediální kampaň, moratorium na přeřazování dětí nebo zrušení osnov pro žáky s lehkým mentálním postižením,“ řekl Stejskal. „Budeme tlačit i na zlepšení spolupráce rodičů a školy, chceme například speciální pedagogy, kteří by docházeli do problémových rodin,“ zakončila Klára Laurenčíková. Ministerstvo také plánuje vzdělávací semináře pro pedagogy z nejvíce segregovaných krajů, mezi které patří Ústecký, Karlovarský či Olomoucký kraj.

Ministerstvo školství představí v lednu příštího roku národní akční plán inkluzivního vzdělávání, který nastaví systém opatření pro zajištění vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí. Hodlá také rozeslat metodické doporučení poradnám a školám, jak mají těmto dětem pomáhat.

Miroslava Kopicová
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24