Pneumatiky budou označovány podobně jako domácí spotřebiče

Štrasburk/Brusel - Výrobci pneumatik budou muset od roku 2012 označovat své produkty podle hlučnosti, přilnavosti a také podle dopadu na spotřebu pohonných hmot. Počítá s tím nařízení, které dnes definitivně schválil Evropský parlament. Pneumatiky budou odlišené barevnými štítky, od zelených, tedy nejekologičtějších, po červené, nejméně ekologické. Dostanou také velmi podobné značení, jako jsou podle spotřeby elektřiny označovány například domácí spotřebiče. Stejně jako v případě elektroniky budou moci spotřebitelé na pneumatikách najít označení „A“ až „G“.

Označení „A“ ponesou pneumatiky s nejlepšími vlastnostmi (nejnižší spotřeba, nejnižší hlučnost a nejlepší přilnavost na mokru), „G“ naopak bude značkou pro pneumatiku s nejhoršími vlastnostmi. Výrobci navíc budou muset jednotlivé charakteristiky uvádět na internetových stránkách a každá pneumatika ponese štítek, kde budou její vlastnosti popsány. Evropské nařízení se nebude týkat jen závodních pneumatik, profesionálních pneumatik pro terénní vozy a takzvaných protektorů, tedy již použitých pneumatik s nově naneseným vzorkem.

Pneumatiky by tak měly začít šetřit kapsy řidičům, ale i životní prostředí. „Pneumatiky ovlivňují tak 20, 30 procent spotřeby. Když si koupíte úsporné, ušetříte nejméně 10 procent paliva. Nemusíte tolik tankovat a pomůžete planetě,“ uvedl belgický europoslanec a zpravodaj návrhu o pneumatikách Ivo Belet. „Toto kritérium je povrchní, důležitější je, jaký má automobil obsah, jakou má spotřebu, jak se výfukové plyny promítají do životního prostředí,“ odporuje mu europoslanec za KSČM Miloslav Ransdorf. I europoslanec za ODS Evžen Tošenovský mu dává za pravdu a zpochybňuje vliv tohoto opatření na životní prostředí.


Kromě souhrnného označení vlastností pneumatik však europoslanci upravili i značení pro jejich hlučnost. Za „tichou“ pneumatiku bude považována ta, při jejímž provozu nevzniká hluk vyšší než 68 decibelů, což je zhruba síla běžného lidského hlasu. Taková pneumatika bude označena dvěma bílými vlnovkami a jednou černou a konkrétní hodnotou hluku vyjádřenou v decibelech. Na jednotlivých členských státech EU zůstane, jakým způsobem budou své obyvatele nabádat, aby používali pneumatiky s nejlepšími vlastnostmi. Žádný ze států však nebude moci pomáhat výrobci, který by vyráběl pneumatiky s horším označením než „C“.

Opatření by nemělo zvyšovat výrobní náklady, jak uvedl i Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy: „Nedomníváme se, že by to mělo znamenat nějaké větší náklady, je to v podstatě pouze označení pneumatiky nálepkou, která se po pořízení pneumatiky odstraní.“

Ilustrační foto
Ilustrační foto