Územní plán Břeclavska s trasou R52 nebyl schválen dle platných předpisů

Brno - Územní plán Břeclavska, který ve středu zrušil Nejvyšší správní soud (NSS), nebyl schválen v souladu s předpisy o posuzování vlivu na životní prostředí. Úřady měly použít novelizovanou podobu zákona, která jim ukládala provést takzvané zjišťovací řízení s vyhodnocením vlivu na životní prostředí. Nejspornější částí územního plánu byla trasa silnice R52 Brno-Vídeň přes Novomlýnské nádrže a Mikulov. Kdyby úřady postupovaly podle novely zákona musely by se více zabývat i různými variantami vedení silnice. Návrh na zrušení plánu podaly obce Bavory, Dolní Dunajovice a tři fyzické osoby.

„Nebylo přitom možné, aby ministerstvo životního prostředí od zjišťovacího řízení na základě své úvahy upustilo,“ uvedl dnes v tiskovém prohlášení mluvčí soudu František Emmert. I když se podle něj jednalo svojí povahou o procedurální vady, mohly mít podstatný vliv na výsledek posouzení, a v důsledku tedy i dopad do práv navrhovatelů: „Soud proto jejich návrhu vyhověl.“ Hejtman Michal Hašek vzal rozhodnutí na vědomí a čeká na písemné odůvodnění: „Jsem vážně znepokojen možnými dopady, zejména na projekt dálničního spojení Brna a Vídně.“

Ekologové kritizují vedení kraje

Ekologičtí aktivisté kvůli zrušení územního plánu ostře kritizují vedení kraje, hlavně náměstkyni hejtmana Annu Procházkovou (ODS), která má na starosti územní plánování. Úřady podle aktivistů několik let věděly, že plán není v pořádku. Podle Pavla Černého z Ekologického právního servisu navíc už dříve kritizoval přípravy stavby R52 ombudsman i Nejvyšší kontrolní úřad. Děti Země s Ekologickým právním servisem proto budou požadovat odvolání Procházkové. Důvodem je podle nich „fatální nekompetentnost způsobující obrovské škody“.

Podle soudu ale nechyboval kraj, ale především ministerstvo, což tvrdí i Procházková. Celý proces územního plánování podle ní podléhal důkladné kontrole ministerstev: „K pochybení každopádně nedošlo u kraje, ale na ministerstvu životního prostředí. Oni musejí vědět, podle jakého zákona mají územní plán posuzovat.“ Ministerstvo se podle své mluvčí Petry Roubíčkové vyjádří, jakmile obdrží odůvodnění a bude mít čas ho prostudovat.

Kraj by nyní teoreticky mohl do půl roku schválit zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, které jsou nadřazené územním plánům jednotlivých oblastí. Bude potřeba jej ale doplnit o seznam staveb nadmístního významu, které byly součástí závazné části zrušeného územního plánu, dodala Procházková.


Spory kolem R52 se vedou především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice. Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové i blízké obce, kteří se bojí poškození přírody u novomlýnských nádrží. S mikulovskou trasou počítala i rakouská vláda.