Na Moravě bude méně autobusových a vlakových spojů

Zlín/Ostrava - V Moravskoslezském kraji zanikne od poloviny prosince a během příštího roku zhruba 300 autobusových a 34 vlakových spojů. Autobusovým dopravcům sníží Moravskoslezský kraj dotace meziročně o desetinu na zhruba 400 milionů korun. Českým drahám poskytne dotaci 592 milionů Kč, což je o třetinu méně než letos. Velké změny čekají od poloviny prosince také na cestující ve Zlínském kraji, kde bude méně železničních spojů zejména o víkendech.

Na severu Moravy ubude přes 330 autobusových a vlakových spojů

Zrušení tří stovek autobusových spojů zahrnuje i sedm linek a představuje dvě procenta z celkového počtu 15 000 spojů, které Moravskoslezský kraj financuje jako závazek veřejné služby. Z 800 vlakových spojů, dotovaných z krajského rozpočtu, ubude 2,7 procenta spojení. Výkony u všech dopravců se tím sníží o bezmála dva miliony kilometrů, což představuje přes pět procent.

České dráhy počítají v příštím roce se ztrátou z regionální dopravy 790,5 milionu korun. Od kraje sice získají o třetinu nižší dotaci než letos, ale zbývajících zhruba 200 milionů korun pokryje stát. Během deseti let by mohl kraj získat na krytí ztrát až 2,5 miliardy Kč.

Omezení se dotknou i autobusů 

Moravskoslezský kraj sníží výdaje na dopravní obslužnost v důsledku hospodářské krize. Na omezování či rušení jednotlivých spojů kraj podle hejtmanova náměstka Miroslava Nováka (ČSSD) spolupracoval s dotčenými obcemi a městy. „Zrušili jsme například autobusové spoje, kterými podle statistik cestovali nejvýše čtyři lidé denně, přitom roční náklady na jejich provoz dosahovaly k milionu korun,“ řekl náměstek. Zachovány musely zůstat ty, kterými jezdí děti do škol a lidé na směny či k lékařům, dodal.

Změny v regionální autobusové i železniční dopravě začnou platit od 13. prosince. Mezi sedmi zrušenými autobusovými linkami je také spojení mezi Těrlickem, Horní Suchou, Stonavou a Karvinou. Starostka Těrlicka Lydie Vašková zrušení linky nepřivítala, ale chápe ho.

Nižší dotace dostane od kraje celkem sedm regionálních autobusových dopravců, mezi nimi i společnost 3 ČSAD, která zajišťuje dopravu na Frýdecko-Místecku, Karvinsku a Havířovsku.

„Budeme čekat, jak se omezení spojů projeví v lednu a únoru. Zda nám cestující zůstanou a jen přejdou na jiné spoje, nebo začnou používat automobily. Tím bychom přišli o tržby. Úspory nákladů při omezení spojů by tím nekompenzovaly snížení dotací,“ uvedl ředitel divize osobní dopravy Antonín Španěl. Kolik peněz od kraje dopravce dostane, sdělit nechtěl.

Ve Zlínském kraji budou změny ve vlacích zejména na Uherskobrodsku

Původně se měla železniční doprava ve Zlínském kraji omezit o 10 procent. Kvůli státní dotaci to bude nakonec jen polovina. I tak to ale většině cestujících způsobí celou řadu problémů.

Změny v jízdním řádě výrazně pocítí hlavně cestující na Uherskobrodsku. A to především na trati Bojkovice–Brno. Například lidé z obcí jako Šumice, Záhorovice a nebo právě Bojkovice budou muset směrem na Brno kromě pátku a dvou ranních spojů vždy přestupovat v Uherském Hradišti. Přestupování samozřejmě lidem vadí. Přesedání je ještě lepší variantou. Nejen o víkendech ale dokonce i přes týden se lidé po půl sedmé večer nedostanou například do Uherského Hradiště vůbec. Navíc budou muset jednotlivé obce sáhnout na dopravní obslužnost hlouběji do kapsy.

Podle ředitele zlínského krajského centra ČD Ludvíka Urbana dráhy omezily vlaky, které byly málo využívané hlavně o víkendech. Některé spoje jezdily ve stejných časech jako autobusy. Teď budou jezdit každou druhou hodinu.

Trať s omezeným vlakovým spojením
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24