Nové úseky na D1 přinesou řidičům úsporu asi 30 minut

Ostrava - Dva nově otevřené úseky na severomoravské dálnici D1, které zajišťují přímé dálniční spojení Ostravy a Prahy, ušetří řidičům zhruba půl hodiny. Zprovoznění bývalé dálnice D47 uvítali především moravskoslezští dopravci. Řidiči se zároveň vyhnou „silnici smrti“ mezi Příborem a Novým Jičínem. Někteří dopravci se bojí, že pro kamiony bude kritický i dálniční úsek mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem, na němž je kvůli nedostatku peněz otevřena jen půlka dálnice.

Ihned po středečním otevření dvou úseků mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem začal dálnici využívat i nákladní dopravce Transeurope z Bohumína na Karvinsku. Řidiči z Transeurope už nemusejí mezi Ostravou a Olomoucí jezdit po čtyřproudové silnici I/48, která vede přes Příbor a Nový Jičín. Nové dálniční úseky pro ně znamenají třicetiminutovou úsporu, takže i zrychlení operativy.

Zprovoznění dálnice přivítal také majitel ostravské dopravní společnosti FRAMA CZ Roman Frank. Její řidiči po ní začali jezdit také okamžitě po zprovoznění. „Bude to sice dražší o nějakých 200 korun na mýtném, ale to neřeším. Zásadní je rychlost a bezpečnost,“ uvedl Frank.

Podle něj mělo Ředitelství silnic a dálnic ČR se zprovozněním celé dálnice počkat až do srpna, kdy bude úsek mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem dokončený i ve druhém profilu. „Řidiči, kteří po této pseudodálnici jedou, si mnohdy neuvědomí, že na 18 kilometrech musí zpomalit na 80 kilometrů za hodinu. Zúžení dálnice proto bude nebezpečné, a to nejen pro řidiče kamionů,“ upozornil Frank.

Po severomoravské části dálnice D1 by mohly v příštím roce jezdit také dálkové autobusy mezi Ostravou a Prahou. Společnost Student Agency zvažuje zavedení přímých „rychlospojů“, které by doplnily stávající spoje jedoucí přes Frýdek-Místek a Nový Jičín. „Pokud se ukáže, že by o ně měli cestující zájem, jsme schopni je zavést nejdříve v březnu,“ uvedla marketingová ředitelka Lea Špačková. Jízda z Ostravy do Prahy přes Frýdek-Místek a Nový Jičín trvá autobusům Student Agency zhruba 5,5 hodiny. Podle Špačkové by měly být po severomoravské dálnici rychlejší nejméně o 25 minut, které by ušetřily na trase mezi Ostravou a Brnem.

Na nově otevřeném úseku severomoravské dálnice D1 se ve středu večer také stala první vážná nehoda, při které zemřel jeden člověk a dva lidé se vážně zranili.