Vědci se snaží rozpustit kolony a vyvíjejí inteligentní auta

Praha – Aut na silnicích stále přibývá a ruku v ruce s tím i četnost dopravních kolon, agresivních a nervózních řidičů. A provoz většinou stále řídí jen klasické světelné signalizace. Nových způsobů řízení městského provozu je přitom celá řada. S nejrůznějšími ještě nedávno nevídanými technologiemi se tak lidé setkávají za volantem v městských ulicích i na dálnicích stejně jako v městské hromadné dopravě. A na dalších novinkách vědci neustále pracují.

Proměnlivé dopravní značky upozorňující na sníženou rychlost nebo informační tabule jsou zatím asi nejrozšířenější způsoby, jak připravit řidiče na kolonu, objížďku nebo zúžení. Důležitý je ale také sběr dat o projíždějících vozidlech a jejich následné vyhodnocování. „Mnohde vidíte informační blikače, kolik jedete ve městě. Města si tam nechávají domontovat paměťový modul, aby starosta nebo policie mohli zjistit, ve kterou dobu jezdí jaká auta, jakou jezdí rychlostí, a kde mají dát kontrolu rychlosti,“ upozornil dopravní expert Robert Šťastný.

Dopravu hlídají i spirály pod vozovkou

Způsobů, jak usnadnit řidičům cestování po nejfrekventovanějších částech měst, existuje celá řada. Například kovové indukční spirály umístěné pod povrchem vozovky nejenže zaznamenávají projíždějící vozidla, ale jsou také napojené na světelnou signalizaci. Přestože z krátkodobého hlediska jsou moderní technologie mnohdy cenově náročnější a v případě indukčních spirál se neobejdou bez zásahů do vozovky, dlouhodobě jsou levnější než údržba značek a hlavně dokáží hbitě reagovat na aktuální vývoj dopravní situace.

Nákladní doprava zase využívá systémy takzvané „city“ logistiky. Ta plánuje pohyb vozidel tak, aby co nejméně narušovala chod dopravy ve městě. „Je navržen časový harmonogram, aby dopravní obsluha velkých měst probíhala mimo dopravní špičky. Tím zase zpětně pomáháme i k řízení individuální automobilové dopravy,“ shrnul proděkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek.

I doprava má své „ajťáky“

Informační a komunikační technologie v dopravě si vydobyly i své vlastní vědní odvětví - dopravní telematiku. Pod ni spadají navigační systémy, systémy řízení dopravy nebo poskytování aktuálních dopravních informací. Všechny tyto technologie by v budoucnu měly spolu s inteligentním autem vytvořit celek, který nejen zabrání dlouhým kolonám, ale vůbec usnadní cestování za volantem.

„Jednou bude auto inteligentní. Bude tam počítač, který nebude ovládat jen motor, ale bude komunikovat s vnějším okolím, pravděpodobně bude číst dopravní značky a bude je promítat řidiči, bude umožňovat automatické tísňové volání,“ vyložil možnou budoucnost viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku Roman Srp.

Sledování a řízení dopravy již dnes usnadňují navigační systémy. Některé dokáží naplánovat trasu podle stylu jízdy řidiče, jiné umějí odhadnout úseky, kde často dochází k zácpám, a nabízejí alternativní cesty. Co ale zatím navigace nedokážou, je sbírat aktuální data o dopravní situaci a okamžitě je vyhodnocovat, aby nevznikaly další zácpy na jiných místech. „Když bude nějaká nehoda a já všem doporučím, že mají jet touhle trasou, tak tam vytvořím další zácpu - takže musím doporučovat určité části, aby jeli jednou cestou, dalším, aby jeli jinou cestou,“ upozornil proděkan Svítek.

Na dálnicích můžou takzvané dynamické řízení provozu vyřešit i mýtné brány. Kromě informačních tabulí můžou být stejně jako v Německu nebo Nizozemí vybaveny proměnlivým dopravním značením. Ty české na to ale zatím nejsou připraveny.

Inteligentní technologie pomáhají i v MHD

Důležité je podle odborníků zatraktivnit nejen cestování autem, ale i veřejnou dopravou. I na ni se zaměřují moderní technologie. Moderním technologiím ale neuniknou cestující ani v hromadné dopravě. „Existují velmi pokročilé systémy preference veřejné hromadné dopravy, kde je porovnáván pohyb autobusu s jeho jízdním řádem a pokud ten autobus je opožděn, tak dostává automaticky preference, dostává vlastně tu zelenou přednostně,“ uvedl Svítek.

Mobilní telefon budoucnosti by tak mohl svému uživateli jednou říct nejen jak se dostat z místa A do místa B, ale také mu nabídnout různé varianty použití dopravních prostředků, spočítat časovou náročnost, ale i kolik ho to bude stát. „Budu-li chtít odjet do práce v 8:30 a budu-li schopen během pěti sekund pohledem na nějaký přístroj zjistit, jestli mám jet veřejnou dopravou, jestli použít auto, metro nebo tramvaj a budu-li se moct na podklady toho přístroje spolehnout, tak si na to zvyknu a budu to používat,“ upozornil Roman Srp.

Je ale otázka, zda se manažer v obleku bude chtít tísnit v přeplněném metru, tramvaji nebo autobuse. Ani sebechytřejší přístroj totiž nespočítá, kolik lidí se v daný čas bude chtít veřejnou dopravou přepravovat. Stejně tak řidičům se sice na čas může cestování po městě usnadnit, jakmile ale počet aut přeroste danou míru, ani nejpokročilejší systém je nezvládne regulovat.

Robert Šťastný
Robert Šťastný
Více fotek
  • Robert Šťastný autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126533.jpg
  • Navigace autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126534.jpg
  • Ilustrační foto autor: Škoda, zdroj: www.skoda.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1217/121677.jpg
  • Miroslav Svítek autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126527.jpg
  • Roman Srp autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126532.jpg
  • Městský autobus autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126528.jpg
  • Plné metro autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126530.jpg
  • Řízení dopravy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1266/126529.jpg