Mikulášské parní vlaky jezdí po celé republice

Praha – Na řadě míst vyrazily o víkendu na koleje mikulášské vlaky vedené parními nebo historickými dieselovými lokomotivami. Další zvláštní vlaky pojedou také o následujících dvou víkendech. S mikulášskými vlaky je možné setkat se také na Slovensku, jeden z nich poveze čerstvě zrekonstruovaná lokomotiva 498.104 Albatros. V Olomouci se zase představila nová parní lokomotiva místního depa 534.0432 Kremák.

Parní lokomotivy a Mikuláš byli již k vidění na několika místech v předchozích týdnech, samotný mikulášský víkend začal v pátek na valašskomeziříčském nádraží. Po stanici jezdila parní lokomotiva 433.002 z roku 1948 a nedávno zrekonstruovaná posunovací 314.303 z roku 1898 spolu s historickými vagony.

Největší „smršť“ historických vlaků ale nastala dnes. K vidění jsou v Brně, Hradci Králové, Jindřichově Hradci, Kolíně na Řepařské dráze, Liberci, Mostě, Nymburku, Olomouci, Ostravě, Plzni, Praze, Sokolově, Táboře a Teplicích.

150 let trati Liberec–Zittau

Železniční trať z Liberce do Zittau navázala 5. prosince 1859 na trasu z Pardubic do Liberce, která byla otevřena téhož roku v květnu. Za jejím vznikem stál zejména liberecký podnikatel Johann Liebieg, který chtěl zvýšit přeshraniční export ze svých textilek. Železnice tak měla nahradit dosavadní formanské potahy. Po změně hranic po druhé světové válce začala trať procházet územím tří států – část dosavadního německého úseku se v okolí Lužické Nisy ocitla v Polsku. V Polsku ovšem není žádná zastávka. Německem a Polskem také dlouho projížděly tzv. peážní vlaky, které za hranicemi nezastavovaly a pokračovaly ze Zittau do Varnsdorfu. V současnosti zastavují všechny osobní vlaky v Zittau, avšak trať má stále charakter peážní dráhy, takže se na něm nemusí platit mezinárodní jízdné. Na trati jezdí vlaky Českých drah, Německých drah a společnosti Railtrans. Od roku 2011 by měla na základě výsledku letošního tendru převzít veškerou osobní dopravu Arriva.

Mikuláš a historie

Na Liberecku a Teplicku jsou jízdy historických vlaků spojeny s oslavami. Trať z Liberce do Zittau (Žitavy) totiž slaví rovných 150 let od otevření. Při této příležitosti jezdí mezi Libercem, Hrádkem nad Nisou a Zittau parní lokomotivy 423.0145 a 310.0134. V jimi vedených vlacích ale chybí Mikuláš, který na Liberecko dorazí až v neděli.

Jelikož jaroměřský „Bejček“ jezdí v Liberci, z Hradce Králové vyrazil na mikulášském vlaku motorový Hurvínek řady M131.1. Železniční nadšenci ho vyzdobili rohy a vyplazeným jazykem, obdobnou výbavu měl také strojvedoucí.

Na Teplicku a Mostecku je oproti Liberci spojen mikulášský vlak do jednoho s vlakem na oslavu 125 let od příjezdu prvního vlaku do Moldavy. Na mimořádných spojích Lovosice – Most – Moldava a Teplice–Moldava vyrazila historická dieselová lokomotiva T435.0139, ale také běžně provozovaná lokomotiva řady 742.

Kremák se představí Olomouckým

V Olomouci se zájemci poprvé setkali s parní lokomotivou 534.0432 Kremák. Ta ve zdejším depu nahradila Rosničku464.202, které letos skončila technická způsobilost kotle, a nemůže tedy již jezdit. Kremák vyrazil na mikulášskou jízdu z Olomouce do Bruntálu.

Pražské mikulášské jízdy se Čtyřkolákem 434.2186 vedou tradičně z branického nádraží do Libně, do Davle a přes tzv. pražský Semmering na Zličín. Sobotní jízdy vyvrcholí večerním ohňostrojem na branickém nádraží. Z Lysé nad Labem přijel na pražské mikulášské jízdy také historický motorový vůz.

Jezdit se bude i v neděli

Mikulášské jízdy budou pokračovat i v neděli. V Praze budou pokračovat historické jízdy podobobné těm sobotním. Z Liberce přes Frýdlant do Řásnice a zpět pojede Bejček 423.0145 známý již z oslav trati do Zittau. Z nedalekého Turnova potom vyrazí prastarý Kafemlejnek 310.0134 na mikulášskou do Rovenska pod Troskami.

Také za týden přijede Mikuláš

Tytéž dvě lokomotivy se o týden později přesunou na krkonošskou trať z Martinic do Rokytnice. Tam povezou 12. prosince mikulášský vlak, který zároveň připomene 110. výročí provozu na lokálce.

O víkendu 12. a 13. prosince také naposled letos vyjede na koleje rychlíkový Albatros 498.022. Poveze tradiční Křivoklátský expres na vánoční trhy na středočeský hrad.

Poslední mikulášská jízda proběhne až necelé dva týdny po svátku sv. Mikuláše. Historická souprava z Chocně přes Vysoké Mýto do Litomyšle vyrazí mimořádně až 19. prosince.

Pára láká i za hranice

Možná největší mikulášská „lahůdka“ čeká zájemce o železnici v Bratislavě. V neděli (6. prosince) totiž vyrazí na okružní trasu Bratislava – Kúty – Trnava – Bratislava souprava vedená lokomotivou 498.104 Albatros. Tento stroj, který byl součástí poslední série těžkých rychlíkových lokomotiv vyrobených v Československu, v posledních patnácti letech železniční nadšenci zcela zrenovovali a nyní poprvé potáhne historický vlak. Další slovenské Mikulášské vlaky pojedou z Popradu a Košic.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Více fotek
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/438/43716.jpg
  • Parní lokomotiva autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1284/128314.jpg
  • Historická dieselová lokomotiva autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1284/128317.jpg
  • Historický motorák autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1284/128316.jpg
  • Lokomotiva 498.022 Albatros autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1182/118181.jpg