Středočeský kraj nebude příští rok omezovat provoz na železnici

Praha - Středočeští zastupitelé dnes rozhodli, že Středočeský kraj nebude v příštím roce omezovat regionální železniční dopravu, rozsah vlakokilemetrů bude stejný jako v roce 2009. Původní záměr ČSSD na rušení některých vlakových spojů zamítli podle hejtmana Davida Ratha (ČSSD) komunisté, které sociální demokraté k prosazení svých návrhů potřebují. KSČM přitom návrhy krajské rady dosud zpravidla bez větších připomínek schvalovala. Zastupitelé dnes také rozhodli o uzavření desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti na železnici s Českými drahami. Opoziční ODS to kritizuje, podle ní to vyřazuje ze hry konkurenci. Dlouhodobou smlouvu s ČD podepsal i kraj Ústecký, Moravskoslezský, Karlovarský a také Plzeňský.

„Rozsah vlakokilometrů bude na úrovni roku 2009. Rušení tratí a spojů nebude,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD). Rath novinářům řekl, že Středočeský kraj nepřistoupí k omezení nevyužívaných spojů prakticky jako jediný z regionů. Například v Královéhradeckém kraji od 13. prosince s platností nového jízdního řádu ubude kvůli nedostatku peněz zhruba 8,5 procenta vlaků.

Ve středních Čechách se uvažovalo o omezení, jež by se dotkla dvou procent cestujících, kteří dráhu využívají. Příští rok kraj plánoval na 11 tratích zastavit osobní dopravu úplně, na pěti ji výrazně omezit a na sedmi ji omezit částečně. „Neshodli jsme se s komunistickou stranou, která jasně řekla, že nepodpoří omezení, přestože jsme jim dali argumenty, že jde o spoje, jimiž prakticky nikdo nejezdí,“ poznamenal Rath. Proti rušení spojů byla i ODS, její hlasy ale ČSSD díky dohodě s komunisty nepotřebuje.

„Berete peníze Středočechům a šanci modernizovat vlaky,“ kritizoval Bendl dlouhodobou dohodu s Českými drahami. Povšík s tím ale nesouhlasí. „Nikdo jiný nikdy nedokázal, že by se dokázal dostat na cenu Českých drah,“ namítl.

Středočeský kraj dá v příštím roce na úhradu ztrátovosti v železniční dopravě 915 milionů korun, druhou třetinu doplatí stát a třetí bude financována z úspor Českých drah. V případě autobusové dopravy jde o částku 700 milionů. Podle Povšíka zhruba o stejné náklady jako letos - celkově se mírně zvyšují prostředky na železniční dopravu a snižují na autobusovou. Podle Povšíka se v případě autobusů podařilo najít úspory, a nebude tak krácen jediný kilometr.