Velkému Meziříčí se nelíbí plán rozšíření D1, nepočítá s mostem

Velké Meziříčí (Žďársko) - Radnici ve Velkém Meziříčí na Žďársku se nelíbí plán Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na rozšíření dálnice D1 ze čtyř na šest jízdních pruhů. Podle jeho záměru, jehož vliv na okolí nyní posuzuje ministerstvo životního prostředí, se totiž rozšíření nemá týkat dálničního mostu v Meziříčí. Starosta František Bradáč se obává, že by pak v tomto užším místě mohly vznikat problémy. Auta by potom úsek raději objížděla městem, což může způsobit dopravní kolaps. ŘSD s přestavbou mostu nepočítá kvůli vysokým nákladům. Zvýšení kapacity dálnice se plánuje na 160 kilometrech od Mirošovic po Kývalku, zatím ale není jisté, kdy by mohly práce za více než 30 miliard korun začít.

„Zkapacitnění dálnice bych jinak přivítal, to by asi přivítal každý řidič. Ale je potřeba, aby to bylo vyřešeno celé,“ řekl Bradáč. Dodal, že s předloženým záměrem město nemůže souhlasit a už se jím zabývala i bezpečnostní rada města.

Most, který překlenuje údolí ve Velkém Meziříčí, je vysoký i přes 70 metrů, skládá se ze dvou dílů. „Nelze ho přebudovat na čistý šestipruh,“ potvrdil ředitel brněnského závodu ŘSD Pavel Doležal. Přemostění by jinak muselo být doplněno dalším mostem, nebo by musel být postaven zcela nový most, což by bylo velmi drahé, proto se o tom nyní neuvažuje. Podle Doležala je ale i tak možné vytvořit v tomto místě podmínky pro plynulé řízení dopravy.

Práce na zvýšení kapacity D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by mohly podle Doležala začít zřejmě až po roce 2020. Jednou z podmínek pro zahájení je podle něj stavba silnice R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí, která by měla převzít část dopravy v době přestavby D1. Další nutnou podmínkou je zajištění potřebných financí. Prvním upravovaným úsekem bude část mezi Větrným Jeníkovem a Velkým Meziříčím.

Plány na modernizaci D1 naopak vítá Velká Bíteš na Žďársku, která také leží těsně u dálnice. „Už před pěti lety bylo pozdě. Ty betony už jsou od sebe tak odděleny, že hluk z dálnice je hlavně kvůli tomu, jak kola přejíždějí přes ty dilatace,“ podotkl starosta Miroslav Bána. Město ale požaduje odhlučnění přilehlých místních částí - Bezděkova, Jáchymova a Košíkova.

Na nejstarší české dálnici však ŘSD nejprve plánuje rekonstrukci povrchu a rozšíření v obou směrech asi o jeden metr. Tyto práce by mohly být provedeny v průběhu deseti let, stát by měly 18 miliard korun. Budování nových jízdních pruhů je až v dlouhodobém výhledu. Kromě relativně krátkého useku v okolí Prahy by se podobného luxusu v podobě tří standardních a jednoho odstavného pruhu v každém směru mohli řidiči na D1 nejdříve dočkat v okolí Brna.

Úsek plánované přestavby na D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24