NTM vyhlásilo sbírku na obnovu parní lokomotivy

Praha – Parní lokomotivu 464.202 známou jako Rosnička má na koleje vrátit sbírka, kterou vyhlásilo Národní technické muzeum společně s nadací Okřídlené kolo. Lokomotiva, která patří NTM, je mimo provoz od léta, kdy jí skončila technická způsobilost kotle. Na jeho opravu a opětovné zprovoznění jsou potřeba dva miliony korun. Tendrovou lokomotivu od plzeňské Škody zatím udržovalo olomoucké depo, odkud vyrážela na nostalgické akce po celé republice.

„Lokomotiva 464.202 byla vyrobena v roce 1956. Jednalo se o poslední typ parní lokomotivy určený pro Československé státní dráhy. Uzavřela tak dlouhé období provozu a výroby parních lokomotiv na území České republiky,“ řekl ředitel Železničního muzea NTM Jiří Střecha.

Lokomotivě se přezdívá Rosnička kvůli zelené barvě. V současnosti se může pohybovat po kolejích, ale ne vlastní silou. V čele historických vlaků v okolí Olomouce ji zatím nahradí stroj 534.0432 Kremák, avšak technické muzeum doufá, že se podaří sehnat dost peněz na opětovné zprovoznění Rosničky. „Je to synonymum pro parní jízdy v okolí Olomouce, kde přináší radost a poučení dospělým i dětem,“ uvedl Střecha.

Jak přispět

Peníze do sbírky na rekonstrukci lokomotivy 464.202 je možné posílat na účet 215592525/0300 zřízený u ČSOB Přerov až do 31. prosince 2011.

Tendrové lokomotivy řady 464.2 vznikly v Plzni pouze dvě. Některé díly byly obdobné jako u nákladních lokomotiv řady 556.0 a rychlíkových strojů 498.1. Rosničky ale navazovaly na meziválečné lokomotivy řady 464.0 a podobně jako ony se objevovaly v čele osobních vlaků a rychlíků především na tratích s lehčím svrškem. Mimo jiné vozily spoje z Jihlavy – kde byly postupně obě Rosničky deponovány – do Brna a do Prahy. V roce 1961 se lokomotiva 464.202 objevila v čele zvláštního vlaku, který vezl Chruščova z Bratislavy do Marcheggu na vídeňskou schůzku s Kennedym.

Lokomotivy se postupně dostaly z jihlavského depa přes brněnské až do Olomouce. Tam byly pouhá dvě desetiletí po vzniku v letech 1974 a 1975 vyřazeny. Lokomotivu 202 dostalo do svých sbírek jako neprovozní Národní technické muzeum, stroj 464.201 se měl stát provozní muzejní lokomotivou. Nakonec ale byl kvůli technickým potížím sešrotován. Druhá lokomotiva byla v roce 1993 zprovozněna a do letošního roku se pravidelně objevovala v čele zvláštních vlaků. Způsobilost kotle jí skončila v září.