Odškodné za zpoždění vlaků je zatím jen v mezinárodní dopravě

Praha - Cestující na železnici čeká ode dneška několik změn. Evropské nařízení zavedlo mimo jiné kompenzace za zpoždění vlaku nebo nová pravidla pro přepravu invalidů. Na české železnici budou mít cestující nárok na odškodné zatím pouze v mezistátní dopravě, pro vnitrostátní vlaky si Česko vymohlo pětiletý odklad. Bude-li mezinárodní vlak opožděn o více než 60 minut, musí dopravce pasažérům vrátit 25 procent z ceny jízdenky, při zpoždění delším než dvě hodiny činí odškodné polovinu jízdného.

Pro vyplacení odškodného za zpoždění je rozhodující i cena jízdenky

„Minimální cena jízdenky je v případě zpoždění nad hodinu 16 euro, v případě zpoždění nad dvě hodiny musí mít cestující jízdenku v hodnotě alespoň 8 euro,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. U ČD je nutné poslat žádost o vrácení peněz do účtárny v Olomouci, případně ji uplatnit u kterékoliv mezinárodní pokladny. Pokud bude mít cestující mezinárodní jízdenky na soukromé lokálky, tak je odškodní soukromé firmy, doplnil Šťáhlavský.

Video Rozhovor s Petrem Šťáhlavským a Tomio Okamurou
video

Rozhovor s Petrem Šťáhlavským a Tomio Okamurou

V některých případech však není možné nárok na odškodnění uplatnit. Jde například o situace, kdy by kompenzace byla nižší než čtyři eura, kdy zpoždění vznikne mimo Evropskou unii nebo když jej zaviní například počasí, stávka nebo zásah policie. Na odškodné nemá nárok ani pasažér, kterého dopravce informoval o zpoždění před nákupem jízdenky.

Dráhy nabízejí ve srovnání s evropskými směrnicemi podobné kompenzace

Přesnost vlaků ČD je podle Šťáhlavského kolem devadesáti procent, nad 60 minut bylo zdrženo v uplynulém měsíci zhruba 400 až 500 vlaků z více jak 200 000 spojů, které dráhy vypravily.

Jestliže se cestující ve vnitrostátní dopravě při zpoždění vlaku nad 60 minut vzdá cesty, tak mu dráhy vyplatí tu část, kterou neprojel, a nebo pokud se chce vrátit do výchozí stanice, tak mu zajistí bezplatnou přepravu do nástupní stanice a vrátí celé jízdné. ČD odškodní cestujícího už i za pětiminutové zpoždění vlaku. V mnoha ohledech jsou dráhy podle Šťáhlavského nad úrovní Evropské unie.

Za odsunutím platnosti evropského nařízení je rozestavěnost železničních koridorů

Co se týče vnitrostátní dopravy, novela zákona o drahách odsunula platnost evropského nařízení o pět let. Ministerstvo dopravy to zdůvodňuje velkou rozestavěností české železniční sítě, která stojí za řadou výluk. České dráhy a další dopravci by tak prý doplácely na činnost stavebníků. Podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří Tomia Okamury je to výmluva, protože i za pět se budou budovat železniční koridory a staré se budou muset opravovat.

Se spolehlivostí českých vlaků mají podle Okamury bohaté zkušenosti i turisté, kdy se kolikrát stalo na vlakovém spoji Praha-Bratislava, že nebyl vůbec přistaven vagon, na který měli klienti zaplacené lístky.

ČD musí přepravit invalidy z každé stanice

Přepravu invalidů musejí České dráhy zajistit nově „z každé stanice do každé stanice“. To je problém například u malých nádraží bez obsluhy, handicapovaní by proto měli nahlásit svou cestu dva dny předem. Podle Šťáhlavského dráhy zřejmě zajistí invalidům přepravu ze „zapadlých“ stanic automobilem do větší stanice, kde obsluha zajistí nástup do vlaku.

Železniční dopravci budou mít nově také povinnost každoročně do 30. června zveřejnit zprávu o kvalitě poskytovaných služeb za uplynulý rok. Budou ji muset rovněž zaslat Evropské železniční agentuře.

Nástupiště pražského hlavního nádraží prošlo rekonstrukcí.
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Kamaryt