Plán rozšíření D1 je neuvážený, tvrdí obce

Velké Meziříčí – Nejenom Velké Meziříčí, ale i další vysočinské obce ležící u dálnice D1 kritizují plán na rekonstrukci a rozšíření autostrády. Například vedení Velké Bíteše se nelíbí plán na dvoufázovou rekonstrukci dálnice. Nejprve má být vyměněn povrch a částečně rozšířena vozovka, ale teprve později dojde k dalším úpravám, které umožní výstavbu nových pruhů tak, aby byla dálnice šestiproudá. Radnice Velkého Meziříčí zase upozorňuje na to, že nebude rozšířen most nad městem, který tak může zkapacitněnou dálnici ucpat.

Města ležící u D1 jsou přesvědčena, že stát nemá řádnou koncepci přístupu k rekonstrukci autostrády. Upozorňují na to, že kvůli zkapacitnění chtějí silničáři bourat nové protihlukové stěny nebo rozkopávat nedávno opravené povrchy.

Zároveň se jim nelíbí, že má být oprava dvoufázová. Povrch nejstarší české dálnice je za hranicí životnosti a běžné sezonní opravy už nestačí. Ředitelství silnic a dálnic proto připravuje projekt na zásadní modernizaci a teprve později rozšíření D1 ze čtyř na šest jízdních pruhů.

Zvýšení kapacity dálnice se plánuje celkem na 160kilometrovém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Stát by to mělo více než 30 miliard korun, ale zatím není vůbec jasné, kdy a kde se tolik peněz podaří sehnat. Podle současných reálných odhadů by tak mohlo rozšiřování dálnice přijít na řadu až někdy kolem roku 2030, protože je až druhé v pořadí. „Pro současnou dobu považujeme za velice důležitou pouze rekonstrukci cementobetonového krytu,“ uvedl šéf brněnské pobočky ŘSD Pavel Doležal.

Právě to je podle zástupců obcí další příklad nekoncepčního přístupu státu k D1. „Z pohledu budoucího by bylo lepší prostě získat buď soukromé, nebo státní prostředky a řešit to při jednom,“ řekl starosta Velké Bíteše Miroslav Báňa.

Velkému Meziříčí se zase nelíbí projekt rozšíření dálnice. Vedení města se obává, že most Vysočina, který nemá být upraven, by potom fungoval jako špunt v plynulém provozu, který by se řidiči snažili objet a zahltili by tak centrum Meziříčí. „Pokud bude zkapacitněn celý tah dálnice na tři jízdní pruhy, tak je potřeba to řešit včetně dálničního mostu a ne z toho most vyjmout,“ uvedl starosta Velkého Meziříčí František Bradáč.

O úpravě mostu ale nechce Ředitelství silnic a dálnic ani slyšet kvůli vysokým nákladům. „Most je tak velké stavební dílo, že ho není možné bez velkých nákladů přebudovat na šestipruhové uspořádání,“ upozornil Doležal.

Rekonstrukce autostrády má začít příští rok. Plánují se dva dvacetikilometrové úseky za rok. Prvním upravovaným úsekem bude část mezi Větrným Jeníkovem a Velkým Meziříčím.