Na Vysočině se připravují nové obchvaty

Jihlava - Na silnicích I. třídy se v kraji Vysočina plánují další obchvaty, které by měly vyvést tranzitní dopravu například z Ústrašína, Ondřejova a Myslotína na Pelhřimovsku a také z obce Kámen na Havlíčkobrodsku. Zahájení plánované výstavby ale závisí na penězích ze státního rozpočtu. Podle ředitelky jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařové se ale v příštím roce kvůli omezeným financím nové stavby zahajovat nebudou. 

Objem financí pro příští rok bude podle Tesařové záviset i na tom, v jaké podobě bude schválen nový státní rozpočet.

Obchvatu se dočkají v České Bělé i v Moravských Budějovicích

Bez omezení však bude pokračovat výstavba obchvatů u České Bělé na Havlíčkobrodsku a u Moravských Budějovic na Třebíčsku, protože jsou dotovány Evropskou unií. Nová část komunikace na I/34 u Bělé bude stát půl miliardy Kč, dokončena bude na podzim příštího roku. Podstatně náročnější je stavba obchvatu Moravských Budějovic na I/38. Více než šestikilometrová silnice za 1,2 miliardy Kč bude řidičům sloužit od října 2011.

Podle Tesařové je připraveno dalších pět staveb, které by se mohly začít dělat. Přeložky se chystají od Božejova po Pelhřimov, přestavba nebezpečného úseku je v plánu také na I/34 u Pohledu na Havlíčkobrodsku. V nejbližším výhledu má ŘSD i mimoúrovňovou křižovatku v Jihlavě - Pávově, díky které by se zlepšilo dopravní spojení průmyslové zóny s přivaděčem k dálnici D1. Ve Žďáru nad Sázavou je připravena stavba nové části silnice, která vyvede z centra města průtah od Nového Města na Moravě ve směru na Brno.

Později by se obchvatu mohla dočkat také obec Kámen s 370 obyvateli, přes kterou prochází silnice z Havlíčkova Brodu ve směru na Kolín. Podle záměru, jehož vliv na okolí teď prověřuje krajský odbor životního prostředí, by stavba mohla začít po roce 2012. Obchvat by mohl být dlouhý 1,7 kilometru, ale pravděpodobnější je jeho vedení ve větší vzdálenosti od domů - pak by měřil 2,6 kilometru.

Od přípravy obchvatu zatím ŘSD upustilo ve Ždírci nad Doubravou

Městem s 3300 obyvateli procházejí dvě silnice I. třídy. Obchvat měl být součástí plánované přestavby I/37 od města po hranice Pardubického kraje, která by mohla začít asi za deset let. Tato silnice vede od Žďáru nad Sázavou. Lokalita se však nachází na hranici mezi dvěma chráněnými krajinnými oblastmi a ŘSD se s ochránci nedohodlo na oboustranně přijatelné podobě obchvatu. Vedení tamní radnice ale věří, že se vyvedení části tranzitní dopravy jednou dočká při přestavbě frekventovanější silnice I/34, která vede od Havlíčkova Brodu.