Slovensko omezí mezistátní vlaky, v regionech škrtat nebude

Bratislava – V jízdním řádu, který začne platit 13. prosince, se zhorší železniční spojení Slovenska s Maďarskem, komplikovanější bude i spojení s Rakouskem a Českem. Ve vnitrostátní dopravě se naopak mohou cestující těšit na zlepšení přestupních vazeb v Bratislavě a také na rozšíření modernizovaných či nových klimatizovaných vozů na další trati. Oproti minulosti nebude v novém jízdním řádu výrazněji omezena vnitrostátní regionální doprava, v provozu zůstanou všechny dosavadní tratě.

Nabídku železničního spojení Slovenska s Maďarskem omezí ukončení osobní dopravy přes hraniční přechody Lenartovce/Bánréve a Čaňa/Hidasnémeti. Přes každý z těchto přechodů dosud jezdily dva páry osobních vlaků denně. Do Rakouska potom přestanou jezdit spoje Intercity Košice–Vídeň. Kvůli pracem ve vídeňském železničním uzlu budou všechny tyto spoje ukončeny v Bratislavě. Z Bratislavy do Vídně ovšem budou nadále jezdit přeshraniční regionální vlaky, a to jak po elektrizované trati z Petržalky, tak po neelektrizované trati přes Marchegg. Z Bratislavy-Petržalky do Vídně pojedou přes den spoje každou hodinu.

Do Česka nadále nepojede jeden pár Eurocity Bratislava–Praha a jeden pár vlaků Bratislava–Bohumín. Naopak přes česko-slovenskou hranici mezi Lanžhotem a Kúty začnou jezdit tři páry rychlíků Bratislava–Břeclav, z nichž bude nutné přestoupit pro další cestu do českého vnitrozemí.

Ve vnitrostátní dopravě budou zavedeny dva nové páry rychlíků – denní spoj z Žiliny do Košic a noční vlak z Bratislavy přes Prešov do Humenného. Novinkou bude také ranní hodinový takt spojů z Bratislavy do Trenčína. Odpoledne potom budou jezdit každou půlhodinu regionální spoje Bratislava–Trnava.

Regionální železniční doprava bude na Slovensku v příštím roce drobně posilována, budou zaváděny přímé vlaky a ve vytížených relacích budou spoje ve špičkách posíleny. ZSSK rovněž slibuje v novém jízdním řádu lepší návaznost regionální a dálkové dopravy. Oproti předchozím letům nedojde na Slovensku k žádnému velkému rušení místních vlaků.

I v roce 2010 bude pokračovat masivní obměna vozového parku ZSSK. Slovenskému dopravci se podařilo obměnit vozový park natolik, že na většině rychlíků i spěšných vlaků by měly jezdit rekonstruované nebo zcela nové klimatizované vagony, zrekonstruované klimatizované vozy by se měly ve větší míře začít objevovat i na regionálních spojích.