Vlaky mají nový jízdní řád, jezdí jich méně

Praha – Na železnicích v celé Evropě začal platit nový jízdní řád pro rok 2010. Na české koleje přináší řadu omezení, která souvisejí s tím, že kraje, které platí regionální dopravu, mají méně peněz než loni. V dálkové dopravě jezdí v čerstvě platném jízdním řádu takřka stejný počet spojů jako v tom dosavadním, některé vlaky ale jedou po kratší trase, další mají řazeno méně vagonů. Celkem vyráží v novém jízdním řádu na koleje o dvě procenta vlaků méně, než jezdilo dosud. Prozatím zůstanou vlaky alespoň v některé dny na všech tratích, po kterých jezdily do včerejška, avšak během roku bude zřejmě ukončen provoz nejméně na dvou regionálních drahách v Královéhradeckém kraji.

Přehled nejvýznamnějších změn na ČT24.cz:

Nový jízdní řád:
Dálková doprava/Regionální doprava

Nový jízdní řád v sousedních zemích:
Slovensko/Německo/Rakousko/Polsko

Vedle významných změn, o nichž Česká televize informovala v posledních týdnech, přináší nový jízdní řád množství drobností, které ovšem mohou zejména zpočátku cestování vlakem zkomplikovat. Odjezdy řady spojů, které jinak zůstávají v nezměněné podobě, se změnily o několik minut, v některých stanicích byly také změněny přestupní vazby mezi dálkovými a regionálními vlaky.

Odjezdy rychlíků na vybraných trasách

R Brno – Jihlava – Č. Budějovice:

  • Brna v lichou hodinu v HH:20 (stejně jako v JŘ 2009)
  • Jihlavy do Č. B. v lichou hodinu v HH:25 (+ 1 min oproti JŘ 2009)
  • Č. Budějovic v sudou hodinu v HH:10 (+ 2 min)
  • Jihlavy do Brna v sudou hodinu v HH:39 (-1 min)

R Brno–Ostrava (přes Vyškov):

  • Brna v lichou hodinu v HH:02 (nemění se)
  • Ostravy v sudou hodinu v HH:38 (+5 min)

R Plzeň – České Budějovice:

  • Plzně v sudou hodinu v HH:03 (nemění se)
  • Č. Budějovic v sudou hodinu v HH:01 (-1 min)

EC/IC Praha–Brno:

  • Prahy každou hodinu v HH:39 (+ 9 min, nově z hlavního nádraží)
  • Brna každou hodinu v HH:35 (-6 min)

EC/IC Praha–Olomouc(–Ostrava):

  • Prahy každou hodinu v HH:11 (+ 2 min)
  • Olomouce do Ostravy v sudou hodinu v HH:54 (nemění se)
  • Ostravy do Prahy v lichou hodinu v HH:59 (+ 4 min)
  • Olomouce do Prahy každou hodinu v HH:08 (nemění se)

R Praha – České Budějovice:

  • Prahy každou hodinu v HH:16 (+ 2 min)
  • Č. Budějovic každou hodinu v HH:04 (+ 3 min)

1

R Praha–Plzeň:

  • Prahy každou hodinu v HH:04 (-2 min)
  • Plzně každou hodinu v HH:10 (+ 2 min)

EC/R Praha – Ústí nad Labem:

  • Prahy každou hodinu ve HH:31 (+ 2 min)
  • Ústí nad Labem každou hodinu v HH:13 (-1 min)

R Ústí nad Labem – Karlovy Vary:

  • Ústí nad Labem v sudou hodinu v HH:48 (-1 min)
  • Karlových Varů v lichou hodinu v HH:06 (nemění se)

I nový jízdní řád má své „superdálkové“ vlaky

Několik spojů, které jezdí přes Česko, má trasu dlouhou přes tisíc kilometrů. Patří mezi ně noční, ale i denní vlaky. Velmi dlouhá trasa nově čeká na denní vlak Vindobona. Ten tradičně již od konce 50. let spojuje Berlín, Prahu a Vídeň. Od roku 2000 ovšem jezdí z Berlína až do Hamburku a ode dneška je prodloužen také z Vídně do Villachu. Celkem tak při své cestě najede spoj Eurocity Vindobona každý den 1 527 kilometrů. Těsně přes tisíc kilometrů (1 007 km) měří také trasa dalšího tradičního spoje Hungaria jezdícího z Budapešti přes Prahu do Berlína. V dosavadním jízdním řádu absolvoval z denních vlaků nejdelší trasu vlak Jan Jesenius, který při jízdě mezi Budapeští a Hamburkem absolvuje 1 350 kilometrů. Více než tisíc kilometrů ujede na své cestě rovněž Eurocity Carl Maria von Weber, který cestuje z Vídně do severoněmeckého Stralsundu (1 036 kilometrů) a ve vybraných dnech až do lázní Binz (1 087 kilometrů).

Zcela největší vzdálenost 1 970 kilometrů ujede při své cestě hotelový rychlík Vltava, který cestuje z Prahy přes Česko, Polsko, Bělorusko a Rusko do Moskvy. Kromě rekordního rychlíku Vltava čeká z nočních vlaků extrémně dlouhá cesta i na spoj Phoenix z Prahy do Amsterdamu, jehož trasa měří 1 184 kilometrů, a také na Canopus z Prahy přes Drážďany a Frankfurt do Curychu (1 087 km). V novém jízdním řádu již není uveden rychlík Jadran z Prahy přes Budapešť a Záhřeb do Splitu. Ten najel na své cestě 1 211 kilometrů.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Více fotek
  • Ilustrační foto autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/745/74450.jpg
  • Dálkový vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1292/129178.jpg