Ve Španělsku poprvé vzlétl letoun Airbus A400M

Sevilla/Paříž – S tříletým zpožděním oproti původním plánům se dnes ve Španělsku poprvé odlepil od země vojenský dopravní letoun Airbus A400M. Stroj odstartoval z letiště v Seville v deset hodin dopoledne, přistál téměř o čtyři hodiny později. Letadlo unese až 37 tun nákladu a najde uplatnění v bojových i humanitárních misích. Největší současný vojenský projekt západní Evropy zatím přišel na dvacet miliard eur. Cena za jedno letadlo se teď pohybuje kolem 100 milionů eur.

Slavnostního představení nového transportního letadla se zúčastnilo několik set diváků včetně zástupců sedmi evropských států, které se podílely na vývoji, a španělského krále Juana Carlose. Svůj panenský let absolvoval A400M pod vedením šestičlenné posádky - pilota z Británie, druhého pilota ze Španělska a čtyř francouzských inženýrů.

Vývoj Airbusu A400M je společným projektem Belgie, Francie, Lucemburska, Německa, Španělska, Turecka a Velké Británie. Tyto země podepsaly v roce 2003 dohodu o koupi 180 kusů. Cena za jeden stroj je podle agentury Reuters kolem 100 milionů eur. Kromě podílejících se států se o vzdušný kolos zajímá jen Malajsie, která si už objednala čtyři kusy. Stroje se mají kompletovat v Seville.

První letadla budou kvůli problémům s vývojem motorů dodána nejdřív v roce 2012, tedy s nejméně tříletým zpožděním proti plánům. Průtahy navíc projekt prodražily, takže podílnické země teď jednají o tom, kde vzít dodatečné zdroje. V některých případech se hovoří i o zrušení objednávky. Nejmenovaný německý představitel dnes v Seville potvrdil, že jeho země na své objednávce trvá, ale vyhrazuje si právo do 31. března ji zrušit. Podobně se vyjádřila i německá kancléřka Angela Merkelová. „Čekáme na tenhle letoun už dlouho, potřebujeme obměnit zastarávající park vojenských dopravních letadel,“ řekla, dodala však, že na A400 nelze čekat věčně.

Airbus vidí šanci tohoto stroje v tom, že je to jakýsi mezistupeň mezi menším americkým Lockheed Martin C-130 Hercules a velkým Boeingem C-17, který unese až 75 tun nákladu. Zástupci účastnických zemí se v pátek setkají v Seville, aby posoudili výsledky letu a další perspektivy.

Turbovrtulový Airbus A400M je poháněn čtyřmi motory o síle 11 tisíc koní, největšími, jaké byly kdy v Evropě vyrobeny. Je schopen nést 37 tun nákladu a použit může být jak v bojových, tak i v humanitárních misích.

Airbus A400M před startem na letišti v Seville
Airbus A400M před startem na letišti v Seville