Dráhy chtějí ušetřit. Cestující musí čekat v dešti a mrazu venku

Praha – Před každou pátou železniční stanicí v Česku mrznou a moknou lidé při čekání na svůj spoj venku. České dráhy totiž v posledních letech šetří tím, že objekty trvale zavírají a jízdenky raději prodávají ve vlaku. Dráhy si ale tímto postupem vysloužily kritiku od obcí i krajů, které si u nich jejich služby objednávají.

Dráhy si stěžují, že jim kraje málo platí. Proto šetří, kde se dá, a zavírají nádraží. Zavřené naddimenzované budovy jsou ale trnem v oku cestujících i krajů, které si od drah služby objednávají. V jižních Čechách inkasují České dráhy za provozování spojů 527 milionů korun ročně, přesto řadu nádraží zavírají.

„S kritikou bohužel počítáme, ale je to jediná možnost, jak zachovat železniční dopravu,“ vysvětluje důvod pro zavírání nádražních budov mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

K zavírání většího množství nádraží sáhly dráhy po zprovoznění dálkově řízených tratí. „Člověk, který řídil přímo provoz ve stanici s nějakým starým zabezpečovacím zařízením, je nahrazen moderní technologií, která zvyšuje bezpečnost provozu, ale na druhou stranu šetří člověka, který je tam potom zbytečný,“ popisuje Šťáhlavský.

Z tisícovky nádražních budov, které patří Českým drahám, jsou už dvě stovky zavřené a údajně k nim budou přibývat další. Nepohodlí venku čekajících pasažérů chtějí dráhy v budoucnu zmírnit stavbou menších přístřešků, které připomínají autobusové zastávky. Naopak nepotřebných, někdy také památkově chráněných objektů, se dopravce postupně zbavuje.

Zavřené nádraží
Zavřené nádraží