Časopis Nový prostor pomáhá lidem vracet se zpět do společnosti

Praha – 13. prosince 1999 vyšel poprvé společenský časopis, který se od ostatních lišil tím, že ho prodávali přímo na ulici lidé bez domova. Tehdy se ještě jmenoval Patron, dnes nese název Nový prostor. S pomocí tohoto čtrnáctideníku se bezdomovci vrací zpět do normálního života. Ve velkých městech se z něj stala nedílná součást pouliční atmosféry. Navíc se dostal do povědomí většiny lidí, což je pro prodejce leckdy životně důležité.

Prodej časopisu se řídí přísnými pravidly. Číslo na obálce musí například odpovídat číslu na kartičce prodejce, což je opatření proti neregistrovaným prodejcům. Na prodeji časopisu se totiž chce leckdo přiživit. Kdo chce Nový prostor prodávat, nesmí kolemjdoucí obtěžovat, žebrat, být opilý nebo zfetovaný. „Dříve byli prodejci lidé, kteří se pohybovali již několik let na ulici, nicméně poslední dobou zaznamenáváme příliv lidí, kteří třeba ztratili práci,“ uvedla ředitelka distribuce Dagmar Kocmánková.

V dřívější době býval Nový prostor kritizovaný za obsah, který neměl se světem bezdomovců moc společného. Podle šéfredaktora Nového prostoru nesmí být časopis příliš ideologický – aby prodejci nebyli zbytečně vystaveni případným konfliktům.

Značka Nový prostor přináší lidem bez domova na ulici respekt. To je možná největší úspěch, které časopis za deset let trvání dosáhl.