Řada evropských přechodů nesplňuje bezpečnostní požadavky

Brusel - Podle výzkumu některé přechody pro chodce v Evropě nesplňují bezpečnostní požadavky. Celkem se ve 31 evropských městech zkoumalo 310 přechodů, ty v Praze většinou dopadly dobře. Zhruba 60 procent ze zkoumaných přechodů u expertů dostalo známku dobrý či velmi dobrý, uvedla v prohlášení Mezinárodní automobilová federace (FIA). Na stranu druhou 53 z 310 v testu propadlo. Nejhorší testovaný přechod se prý nachází v Miláně, nejlepší naopak v Bratislavě (křižovatka ulic Klemensova a Dostojevského rad).

V každém z 31 měst, mezi nimiž byla i Praha, se experti zaměřili na deset přechodů. Zkoumaly se podmínky viditelnosti a přehlednosti v různých denních dobách, označení či to, jakým způsobem mohou různé druhy lidí přes něj přejít či přejet.

Nejhorší pražský přechod je mezi ulicí 17. listopadu a náměstím Curieových. Jako jediný z desítky v české metropoli získal hodnocení špatný. Pět je podle expertů možné označit jako přijatelné, zbývající čtyři jako dobré.

V italské Neapoli žádný z 10 zkoumaných přechodů nezískal pozitivní hodnocení. Naopak velmi dobře si vedly nizozemský Rotterdam, v němž nejvíce přechodů dostalo známku dobrý či velmi dobrý, a francouzský Štrasburk, v němž nejvíc přechodů mělo nejvyšší ohodnocení „velmi dobrý“.

FIA připomněla, že každoročně přes 8 000 chodců umírá při dopravních nehodách napříč Evropou, přičemž každý čtvrtý případ se odehraje na přechodech. Federace proto vyzývá, aby se v Evropě zavedly minimální standardy značení či semaforů na přechodech pro chodce.

Podle české policie pěší na ulicích často ignorují pravidla. Zapomínají, že přednost před autem mají pouze na přechodu, kde ale pod auto nesmějí náhle vkročit. Před tramvajemi navíc chodci přednost nemají ani na přechodech. Letos proto přibylo na přechodech vedoucích přes trať varování před tramvajemi.