Pára zahalila rok 2009, napřesrok jí asi ubude

Praha – Navzdory krizi jezdily i v roce 2009 po Česku historické vlaky a stejně tomu bude i napřesrok. Během uplynulé sezony slavila za přítomnosti parních lokomotiv kulatá výročí celá řada tratí, od lokálek až po nejdůležitější tah v zemi. Kromě toho vyjelo množství každoročně zaváděných historických vlaků, ČD vypravily také – sice neveřejný, ale širokou veřejností značně sledovaný a často fotografovaný – Winton Train do Londýna. Uplynulý rok ovšem poznamenalo také ukončení provozu populární Rosničky, která tahala vlaky v okolí Olomouce, i řady dalších lokomotiv. Příznivci páry se však zároveň dočkali i několika obnovených premiér, na Slovensku dokonce vyjel na koleje rychlíkový Albatros 498.104.

Konce i nové začátky

Tendrové parní lokomotivě Rosničce (464.202) propadla v roce 2009 technická způsobilost kotle. Její vlastník Národní technické muzeum nemá dost peněz, a tak na záchranu lokomotivy používané v pravidelném provozu k vozbě osobních vlaků i rychlíků na tratích s lehčím svrškem vyhlásil sbírku. Lokomotiva, kterou na historické vlaky vypravovalo olomoucké depo, ovšem bude několik let mimo provoz.

V polovině prosince nevyrazila v čele historického mikulášského vlaku z Německa do Prahy ani děčínská Pětasedma 475.196. Také této rychlíkové (ale i nákladní) lokomotivě propadla způsobilost kotle a v současné době probíhá jeho údržba.

Bratislavský Albatros klub spolu se zaměstnanci místního depa potom opravil zástupce nejvyspělejší rychlíkové lokomotivní řady v Československu – stroj 498.104. Oprava trvala pět let, Albatros vyrazil na první zkušební jízdu 17. listopadu a v čele veřejného mikulášského vlaku stanul 5. prosince.

Začátek trochu nečekané obnovy nastal také v létě v Českých Budějovicích. Po třech desetiletí zmizel od nádraží Kafemlejnek, který tvořil lokomotivní pomník. České dráhy tuto lokálkovou lokomotivu odvezly do muzea v Lužné a v prosinci informovaly, že ji opraví a zprovozní.

Slavila dlouhá řada tratí

Oslavy kulatých výročí tratí se v roce 2009 týkaly i samotného srdce české železniční sítě – Břeclavi a Brna. V létě proběhly oslavy 170 let od příjezdu prvního parního vlaku na dnešní české území (první kontinentální parostrojní železnice vedla z Vídně do Břeclavi a dále na Přerov s odbočkou do Brna). Zúčastnila se jich parní lokomotiva 475.101, v Břeclavi čekala na návštěvníky výstava lokomotiv.

Také jedna z nejdůležitějších vnitrostátních tratí, která vede z Brna do České Třebové, oslavila kulaté (160.) výročí vzniku. Otevřena sice byla se začátkem roku 1849, avšak v lednu 2009 na ni vzpomnělo pouze městské muzeum v Třebové, které uspořádalo výstavu. Historické jízdy přišly na řadu až v září. Tehdy navíc nejezdila rychlíková parní lokomotiva, ačkoli ty vodily rychlíky na této trati až do 70. let minulého století, nýbrž lokálkový stroj 423.009 Bejček. Zároveň proběhly oslavy výročí dráhy Prostějov–Chornice.

Nejkulatější 150. výročí oslavila v květnu Jihoseveroněmecká spojovací dráha z Pardubic do Liberce. Centrem oslav bylo železniční muzeum v Jaroměři, kam přijely historické vlaky, v jejich čele se objevila plzeňská Šlechtična 475.111, olomoucká Rosnička 464.202, místní jaroměřský Bejček 423.0145 i pražský Čtyřkolák 434.2186 a turnovský Kafemlejnek 310.0134. Z Německa navíc přijely historické východoněmecké tříosé vagony s lokomotivou 50.8080. V Jaroměři nechyběly ani historické elektrické lokomotivy a jako zástupce světlé budoucnosti se objevil černý Herkules ER20 od Siemensu.

Tento svátek parních lokomotiv nepřekonaly ani prosincové oslavy 150 let navazující dráhy Liberec–Zittau, které se zúčastnily dva ze zmíněných strojů (423.0145 a 310.0134) nebo oslavy 110 let tzv. Krušnohorského semmeringu (trať Karlovy Vary – Potůčky), kde se objevila tendrovka 354.195.

Každoroční tematická letní akce v Lužné u Rakovníka se potom nesla ve znamení setkání tendrových lokomotiv s pojezdem 2'D'2. Jednalo se o rozloučení s Rosničkou, která krátce poté musela být odstavena. Kromě ní byl k vidění Papoušek 477.043, který je udržován v Lužné, ale také jeho protějšek 477.013, který přijel až ze Slovenska. Z Bratislavy dorazila také Ušatá 464.001, přijela také její vylepšená verze 464.102.

V červnu oslavila 150 let plzeňská Škoda. I na její oslavy vyrazil historický vlak – z Prahy jela souprava vedená rychlíkovým Albatrosem 498.022.

I mimořádné vlaky mohou být pravidelné

Každoročně jezdí také „pravidelné“ historické vlaky. Ty bývají uvedeny v jízdním řádu, některé z nich jezdí ve vybrané dny během roku, jiné o prázdninových víkendech.

Jedním z nich byl Křivoklátský expres Praha–Beroun–Křivoklát–Lužná sestavený z dvouosých vozů Rybáků ze 40. let a patrových vagonů ze 60. let, v jehož čele jezdí rychlíková parní lokomotiva 498.022 Albatros. Několikrát během roku vyrazil také zvláštní vlak z Prahy do muzea v Lužné, během roku se v jeho čele vystřídala Všudybylka 354.195 a Papoušek 477.043. Několikrát během roku vyrazil z Jaroměře přes Hradec Králové do Náchoda expres Primátor v čele s jaroměřským Bejčkem 423.0145.

V létě proběhlo tzv. Jihočeské léto s párou a také Vysočinské léto s párou, kde se objevily Kafemlejnky 310.093 a 310.922. Během léta jezdily také parní vlaky po tzv. Posázavském Pacifiku z Prahy do Dobříše a do Čerčan. Tradičně je vodila parní lokomotiva 434.2186.

Na jižní Moravě jezdila pravidelná víkendová linka Břeclav–Lednice prodloužená ráno a večer až do Brna. Na ní byly tak jako dříve nasazeny historické motorové vozy řad M262.0 a M131.1. Tzv. Pálavský okruh projela Pětasedma 475.101. V červenci potom proběhly pravidelné Slavnosti pernštejnského panství, kam přijela část parních lokomotiv, které se v Lužné zúčastnily setkání strojů 2'D'2, z Prahy přes Tábor do Brna se u příležitosti slavností vydala Vindobona – souprava, která připomínala slavný motorový expres v podobě, v níž jezdil na přelomu 60. a 70. let, a která byla složena z historizujících vozidel Českých drah, které se však kvůli nedostatku jiných motoráků stále objevují na rychlících.

Historické motorové vlaky vypravovaly především společnosti Klub železničních cestovatelů (KŽC) a Posázavský pacifik. KŽC zavedla během prázdninových víkendů řadu tzv. motoráčků. Šlo o Polabský motoráček Mochov–Libice nad Cidlinou, Posázavský motoráček Lysá nad Labem–Praha–Kácov, Babylonský motoráček Kamenický Šenov–Česká Lípa–Liberec, Šenovský motoráček jezdící po muzejní trati z České Kamenice do Kamenického Šenova, Podbrdský motoráček Zdice–Lochovice–Zadní Třebaň–Karlštejn a Podlipanský motoráček Pečky–Kouřim. Železniční cestovatelé na ně nasazovali motorové vozy řad M262.0 i menší M131.1.

Sdružení Posázavský pacifik vypravovalo každý letní víkend vlak Bezděz z Prahy do Doks k Máchovu jezeru. V první den jeho provozu jela reprezentativní souprava Hektorů T435.0 spolu s patrovou soupravou Bp, kterou vypravily České dráhy. Po zbytek sezony nasazoval Posázavský pacifik buď motorový vůz řady M286.1, s jemu podobnými se ovšem dodnes lze setkat v pravidelném provozu, nebo motorovou lokomotivu Hektor s historickými vagony. Několik vlaků s historickými dieselovými lokomotivami vypravil Posázavský pacifik také z Prahy do Kácova a z Kolína do Kouřimi.

2010 – oslav bude méně

Oproti končícímu roku bude v sezoně 2010 méně příležitostí k železničním oslavám. V roce s nulou na konci byla dokončena například trať Kolín–Německý Brod, dovedena byla železnice od Ústí nad Labem do Chomutova a zprovozněna byla část dráhy Praha–Drážďany.

V nadcházejícím roce pojede také většina každoročně vypravovaných historických vlaků. Jezdit bude Křivoklátský expres, vlaky z Prahy do Lužné i z Lužné na muzejní trať Krupá–Kolešovice, nad údolím Sázavy budou k vidění také parní Posázavské linky. V provozu bude i výletní vlak Bezděz a motoráčky Klubu železničních cestovatelů. Stejně tak se mohou příznivci železniční nostalgie těšit na Pálavský okruh nebo parní vlaky do Pernštejna.

Parní lokomotiva Rosnička
Parní lokomotiva Rosnička
Více fotek
  • Parní lokomotiva Rosnička autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/723/72274.jpg
  • Parní lokomotiva před budějovickým nádražím autor: ČT24, zdroj: www.prahamhd.vhd.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/967/96672.jpg
  • Historický vlak autor: Petrášek Radek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/836/83584.jpg
  • Parní lokomotiva Albatros autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/787/78636.jpg
  • Parní lokomotiva autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1182/118182.jpg
  • Parní vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1284/128312.jpg
  • Motorový vůz Hurvínek autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/543/54272.jpg